Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Matematik
Tema: De fyra räknesätten
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionen avser att täcka det centrala innehållet som handlar om att förstå de fyra räknesätten (addition, subtraktion, multiplikation och division) och att tillämpa dessa för att lösa matematiska problem. Det inkluderar också att kunna använda räknesätten för att göra beräkningar och lösa ekvationer.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna välja och använda de matematiska metoder som är lämpliga för att lösa problem och genomföra beräkningar med de fyra räknesätten.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till de fyra räknesätten (10 min)
– Förklara vad de fyra räknesätten är och deras grundläggande användning.
– Ge exempel på vardagliga situationer där de olika räknesätten används för att öka relevansen för eleverna.
– Diskutera skillnaderna mellan räknesätten och när det är lämpligt att använda varje.
Genomgång av addition (10 min)
– Presentera praktiska exempel på addition med hela tal och decimaltal.
– Skapa en enkel additionstabell tillsammans med eleverna.
– Visa hur man kan lösa problem med addition i textform.
Genomgång av subtraktion (10 min)
– Demonstrera subtraktion med jämna och ojämna tal.
– Diskutera vad som händer när man subtraherar ett större tal från ett mindre.
– Låt eleverna lösa några subtraktionsuppgifter tillsammans.
Genomgång av multiplikation (10 min)
– Gå igenom multiplikation som upprepade additioner.
– Använd multiplikationstabeller för att förklara konceptet.
– Låt eleverna utföra praktiska exempel på multiplikation.
Genomgång av division (10 min)
– Förklara division som motsatsen till multiplikation och ge exempel.
– Visa hur man kan bryta ner större tal genom division.
– Använd konkreta exempel som delar upp grupper av objekt för att illustrera division.
Aktivitet
Eleverna ska arbeta i par för att lösa en serie problem där de måste använda de fyra räknesätten. Varje problem ska kräva att eleverna väljer vilket räknesätt som är lämpligt att använda för att lösa det. Detta kan inkludera både ordproblem samt matematiska uttryck. Aktiviteten syftar till att förstärka deras förståelse och tillämpning av räknesätten i praktiska sammanhang.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
– Vad är de fyra räknesätten?
Svar: Addition, subtraktion, multiplikation och division.
– Hur kan du använda addition i vardagen?
Svar: T.ex. när man handlar och ska räkna ihop priser.
– Vad innebär subtraktion?
Svar: Att ta bort ett tal från ett annat.
– Hur hänger multiplikation och addition ihop?
Svar: Multiplikation kan ses som upprepade additioner.
– Ge ett exempel på när du skulle använda division.
Svar: När du delar upp något i lika stora delar, t.ex. dela godis mellan kompisar.
Hemläxa
Eleverna ska göra en skriftlig läxa där de ska lösa 10 problem som involverar alla fyra räknesätten. Längd: 200 ord.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska få i uppdrag att skapa en egen problemlösningsuppgift som involverar alla fyra räknesätten. De ska formulera en berättelse kring problemet och också lösa det och visa sina tankar och resonemang kring valet av räknesätt.
Förslag för nästa lektion
Tillämpning av räknesätten i praktiska situationer
I nästa lektion kan eleverna arbeta med att skapa egna uppgifter där de får tillämpa de fyra räknesätten i några praktiska situationer, som budgetering eller näringslära. Detta ger dem en djupare förståelse för hur matematik är relevant i deras dagliga liv och hjälper dem att se sambanden mellan teori och praktik, vilket är centralt för deras fortsatta matematiska lärande.
Förberedelser
– Förbered exempel och uppgifter för demonstrationerna.
– Samla material såsom block, pennor och eventuella visuella hjälpmedel.
– Skapa kopior av läxan och exit-ticket för eleverna.