Lektionsplanering
Årskurs: 4
Ämne: Matematik
Tema: Storleksordning av tal
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I årskurs 4 ska eleverna arbeta med grunderna för matematik, vilket inkluderar att jämföra och ordna tal. Eleverna ska även ges möjlighet att förstå och använda begrepp som “större”, “mindre” och “lika med” i samband med olika tal.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet utföra beräkningar och värdera storlekar samt ställa upp och lösa problem. Eleven kan jämföra tal och ordna dem i storleksordning.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till storleksordning (15 min)
– Presentera begreppet storleksordning och förklara varför det är viktigt att kunna ordna tal.
– Ge exempel på hur man kan jämföra två tal och avgöra vilket som är störst och vilket som är minst.
– Visa användning av talserier och hur man kan relativera olika tal till varandra.
Aktivitet med konkreta exempel (20 min)
– Använd konkret material (som kulor eller block) för att demonstrera jämförelse av storlekar.
– Låt eleverna engagera sig i en gemensam övning där de ordnar tal från störst till minst på en tavla.
– Diskutera strategier som eleverna kan använda för att komma ihåg vilken ordning tal har.
Tillämpning på exempelproblem (10 min)
– Ge eleverna exempelproblem där de ska ordna tal i storleksordning på egen hand.
– Gå igenom lösningar tillsammans och diskutera eventuella misstag.
– Be eleverna förklara sina tankegångar när de ordnar talen.
Avslutning och sammanfattning (5 min)
– Sammanfatta vad eleverna har lärt sig under lektionen.
– Ställ frågor för att säkerställa att alla har förstått de grundläggande begreppen.
– Påminn eleverna om fördelarna med att kunna ordna och jämföra tal.
Aktivitet
Eleverna får en uppgift där de ska få en lista med tio olika tal. De ska ordna talen i storleksordning, både i skrivform och genom att placera ut lappar med tal på en linje i klassrummet. Denna aktivitet hjälper dem att konkret se skillnaderna i talens storlek.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Vilket tal är störst av 23 och 45? (Svar: 45)
– Ordna talen 15, 7 och 22 i storleksordning. (Svar: 7, 15, 22)
– Vad betyder det att ett tal är “större” än ett annat? (Svar: Det är mer, har ett högre värde.)
– Ge ett exempel på hur man kan använda storleksordning i vardagen. (Svar: Jämföra priser eller längder.)
– Vilken skillnad finns mellan “lika med” och “mindre än”? (Svar: “Lika med” betyder att värdena är samma, “mindre än” betyder att det ena värdet är mindre än det andra.)
Hemläxa
Eleverna ska få en skriftlig hemläxa där de ska ordna fem olika tal i storleksordning. Längd: 100-150 ord.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska skapa ett eget spel där de ska inkludera tal och avgöra vilket tal som är störst eller minst. Spelet ska ha minst fem olika nivåer av svårigheter kopplade till storleksordning av tal, exempelvis inkludera positiva och negativa tal samt decimaler.
Förslag för nästa lektion
Jämförelse av olika taltyper
I nästa lektion kan fokus ligga på att jämföra och ordna olika typer av tal, såsom hela tal, bråk och decimaler. Vid en sådan lektion är det viktigt att eleverna förstår hur olika representationsformer av tal kan påverka deras storlek och förhållande till varandra. Kunskapskravet handlar om att jämföra och ordna olika typer av tal, vilket är en naturlig progression från storleksordning av heltal.
Förberedelser
– Förbereda konkret material (kulor, block eller snöre) för demonstration.
– Skapa listor med tal för övningar och aktivitet.
– Samla papper och pennor till eleverna för att lösa exempelproblem.