Lektion. Åk. 4. Teknik – Energikällor och hållbarhet

Lektionsplanering

Årskurs: 4
Ämne: Teknik
Tema: Energikällor och hållbarhet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I årskurs 4 omfattar det centrala innehållet i teknik kunskap om energikällor, deras användning och påverkan på miljön. Eleverna ska också lära sig att jämföra olika energikällor och förstå betydelsen av hållbar utveckling.

Kunskapskrav

Eleven visar grundläggande kunskaper om olika energikällor och kan beskriva deras fördelar och nackdelar samt bidra med förslag om hur man kan använda energi på ett hållbart sätt.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till energikällor (10 min)

• Presentera de olika typerna av energikällor (förnybara och icke-förnybara), såsom solenergi, vindkraft, vattenkraft, kol och olja.

• Ge exempel på hur varje typ av energikälla används i samhället.

• Diskutera kort hur dessa energikällor påverkar miljön.

Jämförelse av energikällor (15 min)

• Dela in klassen i grupper och låt dem undersöka en energikälla var.

• Varje grupp ska ta fram information om energikällan, dess fördelar, nackdelar och hållbarhet.

• Grupperna presenterar sin energikälla för klassen och diskussion om de olika energikällornas för- och nackdelar följer.

Praktisk aktivitet: Bygga en enkel solugn (15 min)

• Introducera konceptet av en solugn som en hållbar energikälla.

• Visa eleverna hur man kan göra en enkel solugn med återvunnet material (t.ex. kartonger, folie, svart papper).

• Dela ut material och låt grupperna börja bygga sina egna solugnar.

Testa solugnarna (5 min)

• Förbered en kort demonstration där eleverna får testa sina solugnar med exempelvis marshmallows eller choklad för att se hur värmen fungerar.

• Diskutera vad som fungerade bra och vad som kunde förbättras.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

• Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om energikällor och hållbarhet.

• Fråga eleverna vad de tycker är den mest spännande energikällan och varför.

Aktivitet

Eleverna kommer att arbeta i grupper för att skapa en fungerande solugn som demonstrerar hur solenergi kan användas. Beräknad tidsåtgång: 25 minuter.

Exit-ticket

• Vad är en förnybar energikälla?
Svar: En energikälla som kan återbildas naturligt, som sol, vind och vatten.

• Nämn en fördel med solenergi.
Svar: Den är ren och orsakar inga utsläpp av koldioxid.

• Vad är en nackdel med fossila bränslen?
Svar: De bidrar till miljöförstöring och kan ta slut.

• Vad handlade dagens lektion om?
Svar: Vi lärde oss om olika energikällor och hur vi kan använda dem hållbart.

• Hur kan du använda solenergi i ditt eget liv?
Svar: Genom att använda solpaneler eller solugnar.

Hemläxa

Skriv en kort text (ca 100 ord) om en energikälla som intresserar dig. Berätta om dess fördelar och nackdelar samt hur den kan bidra till en hållbar miljö.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få i uppdrag att göra en presentation om ett specifikt energiprojekt, som en solfarmsinstallation, och beskriva hur det bidrar till hållbar energi och vilka fördelar det har för miljön.

Förslag för nästa lektion

Temat: Vattnets kretslopp och energiproduktion. Nästa lektion kan fokusera på hur vattnets kretslopp påverkar energiproduktion, exempelvis genom vattenkraft. Det ger en bra fortsättning på diskussionen om energikällor och visar hur vattnet används som en förnybar resurs. Lektionen kan också innehålla experimentella moment där eleverna får skapa modeller för vattenkraftverk och diskutera hållbarheten i dessa system.

Förberedelser

• Samla material för att bygga solugnar (kartonger, folie, svart papper, etc.).

• Förbered information och exempel på energikällor för grupperna.

• Ordna med utrymme för att testa solugnarna.


Modern Tillbaka-knapp