Lektion. Åk. 4. Teknik – Tekniska lösningar

Lektionsplanering

Årskurs: 4
Ämne: Teknik
Tema: Tekniska lösningar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla olika tekniska lösningar, hur de påverkar vår vardag och miljö och hur olika material och teknik kan användas för att skapa lösningar på problem.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna redogöra för och ge exempel på tekniska lösningar samt beskriva deras funktion och användningsområden.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till tekniska lösningar (15 min)

– Presentera vad tekniska lösningar är och ge exempel på olika typer av tekniska lösningar i elevernas vardag.
– Diskutera hur tekniska lösningar kan lösa problem och underlätta vardagen.
– Använd bilder och exempel för att illustrera olika tekniska lösningar som eleverna känner till.

Gruppdiskussion (10 min)

– Dela in eleverna i små grupper och ge dem några frågor att diskutera, såsom: Vilka tekniska lösningar använder ni i hemmet? Vilka problem tror ni att tekniska lösningar kan lösa?
– Be varje grupp att summera sin diskussion och dela med klassen.

Genomgång av material och verktyg (10 min)

– Ge en genomgång av olika material och verktyg som används för att skapa tekniska lösningar.
– Visa exempel på hur dessa material kan kombineras för att skapa en lösning på ett specifikt problem.
– Diskutera vikten av säkerhet vid användning av verktyg.

Introduktion till praktiskt arbete (10 min)

– Berätta om den kommande aktivitetsuppgiften där eleverna ska skapa en egen teknisk lösning.
– Gå igenom kriterierna för uppgiften och vad som förväntas av dem.

Aktivitet

Eleverna ska i grupper skapa en enkel teknisk lösning på ett problem som de identifierar i sin vardag. De ska skissa sin lösning och bygga en prototyp med tillgängliga material. Aktiviteten knyter an till lektionens tema genom att illustrera hur tekniska lösningar kan utformas och konkretiseras.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vad är en teknisk lösning?
– Svar: En metod eller enhet som används för att lösa ett problem.
– Ge ett exempel på en teknisk lösning som du använder i ditt hem.
– Svar: Exempel kan vara ljus, kylskåp eller dator.
– Hur kan tekniska lösningar påverka miljön?
– Svar: De kan både ha positiva och negativa effekter, beroende på hur de är utformade och används.
– Nämn ett material som ofta används i tekniska lösningar.
– Svar: Plast, metall eller trä.
– Varför är det viktigt att tänka på säkerhet vid arbete med tekniska lösningar?
– Svar: För att förhindra skador och olyckor.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort text (minst 100 ord) där de beskriver en teknisk lösning som finns i deras hem. De ska förklara hur den fungerar och vilket problem den löser.

Fördjupningsuppgift

För de elever som vill fördjupa sina kunskaper kan de få i uppdrag att undersöka en specifik teknisk lösning, exempelvis en apparat eller ett verktyg. De ska presentera sina fynd i en informationsrapport där de beskriver hur lösningen fungerar, material som används, och vilket problem den är avsedd att lösa.

Förslag för nästa lektion

Utformning av egna tekniska lösningar

I nästa lektion kan eleverna fortsätta med att utveckla sina idéer ytterligare och presentera sina prototyper för klassen. Lektionen kommer att fokusera på kreativitet och praktiskt arbete, vilket hjälper eleverna att förstå hela processen av förädling av en teknisk lösning.

Detta förslag är relevant eftersom det bygger vidare på tidigare lektioners innehåll och ger eleverna möjlighet att praktiskt tillämpa sina kunskaper om tekniska lösningar. Det kommer också att adressera kreativt tänkande och problemlösning, som är centrala aspekter av ämnet teknik.

Förberedelser

– Samla in material och verktyg som eleverna kan använda för att skapa sina tekniska lösningar.
– Förbereda bilder och exempel för introduktionen av tekniska lösningar.
– Skapa en plan för hur grupperna ska presentera sina projekt i nästa lektion.


×