Lektionsplanering: Kreativt självporträtt
Årskurs: 5
Ämne: Bild
Tema: Kreativt självporträtt
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att skapa självporträtt och reflektiva verk där de utforskar sin egen identitet och hur de uppfattar sig själva. Lektionen syftar till att utveckla deras färdigheter i att fånga känslor och uttryck i bild.
Kunskapskrav
Eleven kan framställa självporträtt och använda olika tekniker och material i sitt skapande. De visar förmåga att reflektera över sina egna val och vad bilden representerar.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till självporträtt (10 min)
- Berätta vad ett självporträtt är och diskutera dess historia och användning i konsten.
- Visa exempel på kända självporträtt och diskutera vad som gör dessa bilder unika.
- Fråga eleverna hur de skulle vilja visa sin egen identitet genom sitt självporträtt.
Genomgång av proportioner och ansiktsdrag (10 min)
- Introducera grundläggande proportioner för ansikten och visar hur man kan skissa dem.
- Göra en gemensam genomgång av olika ansiktsdrag (ögon, näsa, mun) och hur dessa kan uttrycka känslor.
- Diskutera hur olika tekniker (målning, teckning) kan användas för att skapa självporträtt.
Skapande av självporträtt (20 min)
- Låt eleverna börja skapa sina egna självporträtt, både genom direkt reflektering (som att använda en spegel) eller utifrån en bild.
- De uppmuntras att använda olika material (blyerts, färg, collage) och att inkludera element som speglar deras personlighet.
- Gå runt och ge feedback och stöd under skapandeprocessen.
Reflektion och delning av självporträtt (10 min)
- Be eleverna presentera sina självporträtt för klassen och diskutera sina val av material och uttryck.
- Diskutera vad de har lärt sig om sig själva genom att skapa sina porträtt.
- Avsluta med att sammanfatta värdet av att uttrycka sig i bild och förståelsen av sig själv.
Aktivitet
I denna lektion får eleverna möjlighet att skapa sina egna självporträtt och reflektera över sin identitet. Genom att använda olika tekniker och material får de en chans att uttrycka sig bildligt och förstå sig själva bättre. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad har du valt att inkludera i ditt självporträtt och varför? Svar: (kort beskrivning av materialval).
- Hur reflekterar ditt självporträtt din identitet? Svar: (reflektion kring koppling).
- Vilka känslor ville du förmedla med ditt porträtt? Svar: (kort beskrivning av känslor).
- Vad tyckte du var mest utmanande med att skapa ditt självporträtt? Svar: (reflektion över utmaningar).
- Vad skulle du vilja göra annorlunda nästa gång du skapar ett självporträtt? Svar: (kort analys).