Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Kreativt berättande
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionsplaneringen syftar till att utveckla elevernas förmåga att skriva kreativa texter. Eleverna ska lära sig om berättelsens struktur, hur man bygger karaktärer och hur man skapar spännande miljöer och konflikter – centrala delar i det kreativa skrivandet.
Kunskapskrav
Eleven kan skriva olika typer av texter med anpassning till syfte och mottagare samt kan ge exempel på och beskriva sina egna texter. Eleven kan också berätta och återge innehåll med viss struktur och tydlighet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till kreativa berättelser (10 min)
– Introducera vad en kreativ berättelse är och ge exempel på olika typer av berättelser (sagor, noveller, filmer).
– Diskutera de grundläggande elementen i en berättelse: karaktärer, handling, miljö och konflikt.
– Fråga eleverna om deras favoritberättelser och vad de tycker gör dem intressanta.
Berättelsestruktur (15 min)
– Presentera en enkel berättelsestruktur (början, mitt och slut).
– Gå igenom vad som ska ingå i varje del: introduktion av karaktärer, presentation av konflikt och lösning.
– Använd ett exempel, gärna en känd saga eller berättelse, för att illustrera strukturen.
Karaktärs- och miljöskapande (15 min)
– Låt eleverna skapa sina egna karaktärer: Ge dem en karaktärsmall där de beskriver namn, ålder, utseende, egenskaper och motivation.
– Diskutera hur miljöerna kan påverka berättelsen och låt eleverna skissa på en miljö där deras berättelse utspelar sig.
Skrivtid (10 min)
– Eleverna får tid att påbörja sitt kreativa skrivande baserat på den struktur och de karaktärer de skapat.
– Fråga och stödja dem under skrivprocessen för att hjälpa dem utveckla sina berättelser.
Aktivitet
Eleverna skriver en kort berättelse (minst 300 ord) där de använder sin skapade karaktär och den miljö de valt. Berättelsen ska följa den presenterade strukturen. Målet är att få dem att använda sin fantasi och kreativitet samt att praktisera skrivandet.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Vad är de tre grundläggande delar en berättelse ska innehålla? (Början, mitt, slut.)
– Vilka egenskaper kan en karaktär ha? (Exempel: modig, rädd, omtänksam.)
– Hur kan miljön påverka en berättelse? (Genom att skapa stämning och kontext för handlingen.)
– Vilken konflikt kan en berättelse innehålla? (Inre konflikter, relationella konflikter, yttre hot.)
– Hur många ord bör en kort berättelse ha i denna övning? (Minst 300 ord.)
Hemläxa
Eleverna får i uppgift att färdigställa och redigera sina berättelser hemma. De ska inkludera en minst 100 ord lång reflektion om vilket skrivande de tyckte var lätt eller svårt och varför.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska skriva en längre berättelse (minst 800 ord) och inkludera minst tre olika karaktärer, flera miljöer och en klar konflikt. Berättelsen ska också innehålla en djupgående reflektion över vad som inspirerade dem och hur de ville att läsaren skulle känna när de läste den.
Förslag för nästa lektion
Temat: Att ge och ta emot feedback
I nästa lektion ska fokus ligga på att eleverna lär sig att ge och ta emot konstruktiv feedback på sina berättelser. Det är viktigt för deras utveckling som skribenter. Lektionen kommer att inkludera övningar i att analysera varandras texter utifrån tidigare diskussioner om berättelsestruktur och karaktärsutveckling.
Förberedelser
– Förbereda exempel på berättelser som belyser goda exempel på struktur och karaktärsbeskrivningar.
– Organisera grupper för kommande feedback-sessioner.
– Se till att eleverna har sina skrivhäften eller datorer för att fortsätta sitt kreativa skrivande.