Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 5. Biologi – Resurshantering och hållbar utveckling

Lektionsplanering: Resurshantering och hållbar utveckling

Årskurs: 5
Ämne: Biologi
Tema: Resurshantering och hållbar utveckling

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska handla om hur vi hanterar naturresurser och vikten av hållbar utveckling. Eleverna ska få kännedom om olika resurser, hur vi använder dem och hur vi kan arbeta för att skydda dem för framtida generationer.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet beskriva olika naturresurser, hur de används och vad som menas med hållbar utveckling. Eleven kan också ge exempel på hur man kan bidra till en mer hållbar resursanvändning.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till resurshantering (10 min)

  • Förklara vad resurshantering innebär och ge exempel på olika typer av resurser, såsom vatten, luft, mark och biologiska resurser.
  • Diskutera hur resurser används i samhället och varför det är viktigt att hantera dem hållbart.
  • Använd bilder och diagram för att illustrera olika resurser och deras användning.

Hållbar utveckling (10 min)

  • Introducera begreppet hållbar utveckling och förklara dess tre dimensioner: ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.
  • Diskutera hur hållbar utveckling innebär att möta nuvarande behov utan att äventyra framtida generationers förmåga att uppfylla sina behov.
  • Ge exempel på hur samhällen kan arbeta för hållbar utveckling.

Åtgärder för hållbar resurshantering (10 min)

  • Gå igenom konkreta åtgärder som individer och samhällen kan vidta för att öka hållbarheten, t.ex. återvinning, energibesparing och bevarande av vatten.
  • Diskutera hur eleverna kan påverka sin familj och sina vänner att göra mer hållbara val.
  • Fråga eleverna om de har sett lokala initiativ för hållbar utveckling.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta de centrala punkterna om resurshantering och hållbar utveckling.
  • Låt eleverna reflektera över egna beteenden de kan förändra för att bidra till en mer hållbar livsstil.
  • Öppna för frågor och diskussion.

Aktivitet

Eleverna kan skapa en “Hållbarhetsplan” där de listar tre områden i sina liv där de kan använda resurser mer hållbart. De ska också notera hur de planerar att implementera dessa förändringar. Skriv gärna “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad innebär resurshantering?
  • Att använda och förvalta naturresurser på ett sätt som bevarar dem för framtida generationer.
  • Nämn en åtgärd för att öka hållbarheten.
  • Återvinna plast och papper.

Hälsningar från Isak på Allgot.se

www.allgot.se


Modern Tillbaka-knapp
×