Lektionsplanering
Årskurs: 5
Ämne: Engelska
Tema: Diskutera mattraditioner i olika länder
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till mattraditioner i olika kulturer. Eleverna kommer att lära sig om typiska maträtter och drycker från olika länder samt diskutera sina egna mattraditioner.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna namnge olika maträtter och drycker från olika kulturer samt förklara traditionerna bakom dem. De ska kunna använda dessa ord och fraser i meningar och delta i diskussioner.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till mattraditioner (10 min)
- Visa bilder av typiska maträtter och traditioner från olika länder, som pasta från Italien, sushi från Japan, tacos från Mexiko och curry från Indien.
- Säg namnen på maträtterna och låt eleverna upprepa efter dig. Diskutera kort vad som är speciellt med varje maträtt och varför den är viktig för den kulturen. Ställ frågor som “What do you know about Italian food?” för att aktivera elevernas kunskaper.
Ordförrådsövning (10 min)
- Dela ut kort med bilder av olika maträtter och deras ursprungsland.
- Låt eleverna para ihop bilderna med rätt namn och information om maträtten.
- Genomför en övning där eleverna får turas om att beskriva en maträtt och ställa frågor till sina kompisar, exempelvis “What ingredients are in this dish?”
Praktisk aktivitet (15 min)
- Eleverna får i uppgift att välja en maträtt från ett engelskspråkigt land (eller ett annat land de känner till), och skriva en kort beskrivning av maträtten, dess ingredienser och signalera vad som gör den speciell.
- De ska också inkludera en illustration av maträtten.
- Varje elev får möjlighet att presentera sin maträtt för klassen, vilket hjälper dem att öva sina muntliga färdigheter.
Avslutning och reflektion (15 min)
- Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om maträtter från olika kulturer och varför mattraditioner är viktiga.
- Diskutera hur mat kan förena människor och skapa gemenskap.
- Fråga eleverna om deras favoriträtter från sina egna kulturer och varför de gillar dem.
- Avsluta med att repetera de ord och fraser som har använts under lektionen.
Diskussionsfrågor
- A. Vilken maträtt är din favorit och varför?
- B. Vad kan man lära sig om en kultur genom deras matkultur?
- C. Finns det några speciella maträtter som ni brukar äta vid firanden?
Aktivitet
Eleverna ska göra en “mattraditionsbok” där de skriver och ritar bild av sina familjetraditioner kopplade till mat. De ska beskriva vilken typ av mat som är förknippad med traditionerna och när de äter den. Denna aktivitet hjälper dem att knyta språket till deras kultur och traditioner.