Lektionsplanering
Årskurs: 5
Ämne: Hem- och konsumentkunskap
Tema: Ekonomisk planering och kostnader
Koppling till styrdokument
Undervisningen ska behandla budgetering, kostnadsberäkningar och hur man ska planera sina inkomster och utgifter. Eleverna ska få kunskap om betydelsen av att ha kontroll över sin ekonomi och förstå hur olika faktorer påverkar hushållets budget, inklusive livsmedels- och boendekostnader. Diskussioner om ekonomiska val och konsekvenser är centrala teman.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på och diskutera hur man kan planera sin ekonomi, skapa en budget och förstå kostnader som är förknippade med olika livsmedel och hushållsvaror. De kan också reflektera över sina egna konsumtionsvanor och hur man kan spara pengar.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till ekonomisk planering (10 min)
• Presentera lektionens tema och syfte: att förstå vikten av ekonomisk planering och hantering av hushållsekonomin.
• Diskutera begreppen inkomster och utgifter. Fråga eleverna hur de tror att deras familjer planerar sin ekonomi.
• Ställ en fråga: “Vad händer om man inte har koll på sin budget?”
Genomgång av budgetering och kostnadsberäkningar (15 min)
• Introducera hur man gör en enkel budget, inklusive exempel på inkomster och utgifter.
• Diskutera skillnaden mellan fasta kostnader (t.ex. hyra) och rörliga kostnader (t.ex. mat och nöjen).
• Låt eleverna ställa frågor om hur de kan styra sina egna utgifter och planer i sin framtid.
Praktisk aktivitet: Skapa en budget (20 min)
• Dela in klassen i små grupper och ge dem uppdraget att skapa en budget för en fiktiv familj med en månadslön på en viss summa.
• Varje grupp ska lista ut familjens fasta och rörliga kostnader och presentera sin budget för klassen.
• Diskutera hur dessa val påverkar familjens liv och vad som är viktigt att prioritera.
Reflektion och sammanfattning (5 min)
• Samla klassen för en gemensam diskussion om vad de har lärt sig.
• Fråga dem: “Hur kan vi göra smarta val när vi handlar och spenderar pengar?”
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att föra en dagbok över sina egna utgifter under en vecka och analysera sitt konsumtionsmönster. Detta ska sammanställas i en text (minst 150 ord) där de reflekterar över sina pengar och hur de skulle kunna spara. Beräknad tidsåtgång: 10 minuter.
Exit-ticket
• Vad är en budget?
○ En plan över inkomster och utgifter under en viss tid.
• Nämn två exempel på fasta kostnader.
○ Hyra, försäkring.
• Varför är det viktigt att planera sin ekonomi?
○ För att undvika skulder och säkerställa att man lever inom sina medel.
• Hur kan rörliga kostnader se ut i ett hushåll?
○ Matinköp, nöjen, kläder.
• Hur kan du spara pengar i ditt egna liv?
○ Genom att planera inköp och undvika impulsköp.
Hemläxa
Eleverna ska göra en budget på ett par veckokostnader i hemmet och reflektera över deras utgifter. De ska skriva en text (minst 200 ord) om sina observationer och vad de skulle kunna ändra för att spara pengar.
Fördjupningsuppgift
Eleverna får i uppdrag att genomföra en mer detaljerad analys av hushållets ekonomi. Detta ska inkludera att skapa tre olika budgetalternativ där de visar hur olika utgifter kan påverka ekonomin baserat på olika scenarier (t.ex. en extra inkomstkälla, oväntade utgifter). Presentationen ska vara minst 500 ord.
Förslag för nästa lektion
Konsumtionsval och hållbarhet
I nästa lektion kan fokus ligga på hur våra konsumtionsval påverkar miljö och samhälle. Eleverna kommer att lära sig om vad hållbar konsumtion innebär och hur man kan tänka hållbart både i matval och generellt i sin livsstil. Kunskapskraven kommer att handla om att förstå och reflektera över hur individuella val kan göra skillnad och hur vi kan leva på ett mer hållbart sätt.
Förberedelser
• Samla material och exempel kring budgetering och hushållsekonomi.
• Förbereda verktyg för att skapa budgetar (papper, pennor, beräkningsverktyg).
• Se till att resurser för hemuppgifter är tillgängliga, t.ex. datum för minst en veckas konsumtion att analysera.