Lektionsplanering
Årskurs: 5
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Sociala normer och roller
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få förståelse för sociala normer och roller, hur de fungerar i samhället och hur dessa påverkar individers liv och interaktioner.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och ge exempel på sociala normer och roller samt hur dessa påverkar människor i olika situationer.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till sociala normer (10 min)
- Definiera vad sociala normer är och ge exempel.
- Diskutera hur normer kan variera mellan olika kulturer och samhällen.
- Fundera på hur sociala normer påverkar vårt beteende.
Gruppdiskussion om roller (15 min)
- Dela in eleverna i grupper för att diskutera olika sociala roller (t.ex. elev, barn, vän).
- Ställ frågor som: Vilka roller har du i ditt liv? Hur påverkar dessa roller dina relationer?
- Låt grupperna presentera sina tankar för klassen.
Normer och förväntningar (10 min)
- Beskriv hur normer kan skapa förväntningar för olika roller.
- Diskutera konsekvenserna av att bryta mot sociala normer.
- Ge exempel på både positiva och negativa normer.
Avslutande reflektion (15 min)
- Sammanfatta lektionens innehåll och låt eleverna reflektera över vad de har lärt sig.
- Diskutera hur normer kan förändras över tid och med olika samhällsförändringar.
- Ställ frågor som: Vilka normer skulle du vilja förändra?
Aktivitet
Eleverna ska i grupper skapa en kort teaterpjäst där de visar exempel på sociala normer och roller i skolan. De ska också diskutera hur dessa normer kan påverka dem och deras kamrater. Presentationerna ska vara max 5 minuter långa.
Exit-ticket
- Vad är en social norm?
- Svar: En oskriven regel om hur man förväntas bete sig i en viss situation.
- Ge ett exempel på en social norm.
- Svar: Att hälsa på människor du känner.
- Hur kan sociala normer påverka våra liv?
- Svar: De kan styra vårt beteende och våra relationer med andra människor.
- Vad är en social roll?