Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 5. SO – Normer och grupper

Lektionsplanering

Årskurs: 5
Ämne: SO
Tema: Normer och grupper

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I denna lektion kommer vi att fokusera på normer och hur de påverkar grupper och individers beteenden. Eleverna kommer att lära sig om gemensamma normer i olika typer av grupper, samt hur normerna kan variera mellan olika kulturer och samhällen.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och ge exempel på normer och hur de påverkar individens och gruppens beteenden. Eleven kan även redogöra för hur normer kan variera i olika kulturella och sociala sammanhang.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till normer (10 min)

  • Förklara begreppet normer och dess betydelse i samhället.
  • Ge exempel på olika normer som finns i skolan och i samhället.
  • Diskutera varför vi följer normer och vilka konsekvenser det kan få om vi inte gör det.

Grupper och tillhörighet (15 min)

  • Beskriv vikten av grupper i människors liv.
  • Presentera olika typer av grupper (familj, vänner, sportlag, kulturer).
  • Diskutera hur normerna kan skilja sig mellan grupper och varför detta är viktigt.

Normer i olika kulturer (15 min)

  • Ge exempel på hur normer kan se olika ut i olika kulturer.
  • Diskutera hur kulturell tillhörighet kan påverka en individs syn på normer.
  • Förklara vikten av att respektera och förstå kulturella skillnader.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta de viktigaste punkterna från lektionen.
  • Låt eleverna reflektera över vilka normer de själva ser i sina grupper.
  • Diskutera hur de kan agera för att vara medvetna om och respektera olika normer.

Aktivitet

Eleverna ska i små grupper diskutera och skapa en affisch som visualiserar normerna i deras klassrum. De ska inkludera både positiva och negativa normer och presentera affischen för klassen. Detta hjälper eleverna att tänka kritiskt på normer och hur dessa påverkar deras vardag. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

  • Vad är en norm?
  • Svar: En norm är en oskriven regel för hur vi förväntas bete oss i olika situationer.

  • Ge ett exempel på en norm i skolan.
  • Svar: Att man ska räcka upp handen innan man pratar.

  • Hur kan normer vara olika i olika kulturer?
  • Svar: Normer kring hälsning kan variera, till exempel kramar i vissa kulturer och handskakningar i andra.

  • Vad kan hända om man bryter mot en norm?
  • Svar: Man kan bli utfryst, få kritik eller känna sig osäker.

  • Varför är det viktigt att förstå andras normer?
  • Svar: För att kunna samverka och respektera varandra i olika sociala sammanhang.

Hemläxa

Skriv en kort text (200-300 ord) om en norm du tycker är viktig och varför den påverkar ert klassrum. Ge exempel på hur ni kan främja denna norm tillsammans.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan skriva en längre uppsats (600-800 ord) där de undersöker en specifik norm inom en kultur de är intresserade av, samt dess påverkan på individer och grupper. De bör också diskutera hur normerna kan förändras över tid. Detta uppmuntrar eleverna att göra djupare analyser och att använda källor för att styrka sina argument.

Förslag för nästa lektion

Gruppdynamik och påverkan

I nästa lektion föreslås att fokusera på hur olika grupper påverkar individens identitet och beteenden. Vi kan diskutera hur grupptryck fungerar och hur man kan stå emot det. Detta är relevant eftersom det bygger vidare på undervisningen om normer och ger eleverna verktyg att hantera sociala situationer. Kunskapskravet i denna lektion kommer att handla om att eleverna ska kunna förstå och diskutera gruppers påverkan på individens beteende.

Förberedelser

  • Förbereda exempel på normer och grupper.
  • Samla material för affischer (pappersark, färger, penslar).
  • Skapa en kort presentation om normer och grupper.

Modern Tillbaka-knapp
×