Lektionsplanering
Årskurs: 5
Ämne: Svenska
Tema: Förbättring och omarbetning av berättelser
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Undervisningen ska fokusera på vikten av omarbetning i skrivprocessen, där eleverna får lära sig strategier för att analysera och revidera sina berättelser. Eleverna ska också få tillfälle att tillämpa feedback från kamrater och reflektera över sin egen skrivning samt utveckla sin förmåga att kritiskt granska och förbättra sina texter.
Kunskapskrav:
Eleven ska kunna analysera och revidera sin berättelse baserat på feedback, samt kunna förklara sina val av ändringar och dess ikon på berättelsens kvalitet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till omarbetningsprocessen (10 min)
• Förklara syftet med att omarbeta och förbättra sina berättelser.
• Diskutera vikten av feedback och hur det kan leda till att göra berättelser mer engagerande och intressanta.
• Dela upp lektionen i tre delar: analys av feedback, revidering av texter, och samarbetande granskning.
Analys av feedback (15 min)
• Be eleverna att ta fram den feedback de fått på sina presentationer.
• Tillsammans i klassen, diskutera några exempel på konstruktiv feedback och dess betydelse för att förbättra berättelser.
• Låt eleverna individuellt reflektera över feedbacken och notera specifika områden de vill arbeta med.
Revidering av texter (20 min)
• Ge eleverna tid att omarbeta sina berättelser utifrån den feedback de fått.
• Ge dem riktlinjer, såsom att fokusera på karaktärsutveckling, beskrivningar, och berättarteknik.
• Under tiden ska läraren gå runt och ge stöd och vägledning till de som behöver hjälp.
Samarbetande granskning (10 min)
• Efter revideringen, låt eleverna arbeta i par för att läsa och ge varandra feedback på de ändringar de gjort.
• Förklara att stödjande och konstruktiv kritik är viktigt för deras utveckling.
• Vägled dem med frågor som: Vad är bättre nu? Finns det delar som fortfarande kan förbättras?
Avslutande reflektion (5 min)
• Sammanfatta lektionen och ställa frågor för att inspirera fortsatt reflektion, som: “Vad har du lärt dig om din skrivprocess?”
• Uppmuntra eleverna att tänka på hur de kan tillämpa dessa insikter i deras framtida skrivande.
Aktivitet
Eleverna avslutar sina berättelser, där de skriver en kort reflektion kring de förändringar de har gjort och varför dessa val är viktiga. Denna reflektion ska kopplas till deras lärande under lektionen.
Beräknad tidsåtgång: 10 minuter
Exit-ticket
• Vilken del av din berättelse har du förbättrat mest och varför?
◦ Identifiera och reflektera över specifika ändringar.
• Hur kändes det att ta emot feedback och implementera den?
◦ Diskutera känslor och insikter.
• Vad har du lärt dig om din skrivprocess genom att revidera?
◦ Reflektera över lärdomar och insikter.
• Vilka tekniker har du använt för att förbättra din berättelse?
◦ Beskriv några av de tekniker eleverna har lärt sig.
• Hur tror du att omarbetningsprocessen kan hjälpa dig i framtiden?
◦ Resonera kring betydelsen av att revidera och förbättra.
Hemläxa
Färdigställ omarbetningen av din berättelse. Du ska skicka in den senast nästa vecka tillsammans med din reflektion över de förändringar du gjort.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna få i uppdrag att skapa en egen skrivhandledning där de skriver ner sina lärdomar och strategier för omarbetningsprocessen. Det ska inkludera deras personliga erfarenheter och specifika exempel på förbättringar.
Förslag för nästa lektion
Utställning av berättelser
Den nästa lektionen kan fokusera på att anordna en utställning där eleverna får visa upp sina omarbetade berättelser för varandra, lärare och eventuell publik. Detta är relevant eftersom det ger här en chans att fira sina framsteg och dela sitt arbete med fler, vilket också gör att eleverna kan få ytterligare feedback och diskussioner kring sina verk. Lektionen bör också behandla hur man visar respekt och uppskattning för sina klasskamraters arbete. Kunskapskravet som är aktuellt handlar om att eleven ska kunna presentera sitt arbete med självförtroende och engagera publiken.
Förberedelser
• Förbereda ett utrymme för utställningen och organisera material som kan användas för att presentera berättelserna.
• Samla exempel på hur man gör exhibitionell presentation, och korta tips för hur man förbereder sig.
• upplägg för vikten av tålamod och beundran för varandras verk under utställningen.