Lektionsplanering
Årskurs: 5
Ämne: Svenska
Tema: Läsförståelse
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på att träna elevernas förmåga att förstå och tolka olika typer av texter, inklusive skönlitterära och faktatexter. Detta omfattar att kunna läsa och diskutera texters innehåll och budskap, samt att kunna resonera kring deras struktur och språkliga medel.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna läsa och förstå olika texter, samt fångas av och uttrycka en grundläggande förståelse för textens innehåll och budskap. De ska också kunna identifiera grundläggande struktur och språkliga medel i texten.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till läsförståelse (10 min)
- Diskutera vikten av läsförståelse och hur det påverkar vår kommunikation och lärande.
- Gå igenom olika typer av texter som eleverna ska arbeta med under lektionen.
- Klargör mål och syfte med dagens lektion.
Genomgång av strategier för läsförståelse (15 min)
- Presentera strategier för att öka läsförståelse, som att ställa frågor, sammanfatta och göra anteckningar.
- Ge exempel på hur man kan använda dessa strategier i praktiken när man läser texter.
- Diskutera hur man kan avleda betydelse från kontext och ordval.
Läsning av en vald text (15 min)
- Läs upp en kort skönlitterär berättelse eller faktatext för klassen.
- Be eleverna att anteckna viktiga punkter och ställa frågor under läsningen.
- Diskutera texten efter läsning, och låt eleverna dela med sig av sina intryck.
Reflektion och diskussion (5 min)
- Reflektera över vad de har lärt sig under lektionen.
- Låt eleverna diskutera i par sina tankar kring texten och strategierna.
- Samla ihop tankarna i en gemensam diskussion i klassen.
Aktivitet
Eleverna ska arbeta individuellt med en kort text, där de ska använda en utvald läsförståelsestrategi för att svara på frågor om texten. Efter att ha läst texten och besvarat frågorna, ska de sammanfatta vad texten handlar om i sina egna ord. Denna aktivitet syftar till att bekräfta och tillämpa de strategier som presenterades under lektionen. Beräknad tidsåtgång: 15 minuter.
Exit-ticket
- Vad är syftet med läsförståelse?
Svar: Att kunna förstå och tolka texter. - Nämn en strategi för att förbättra läsförståelse.
Svar: Att sammanfatta texten. - Vad är en skönlitterär text?
Svar: En text som är skapad främst för underhållning och berättande. - Hur kan ordval påverka en text?
Svar: Genom att skapa stämning och förmedla känslor. - Ge ett exempel på hur man kan ställa frågor under läsning.
Svar: Fråga “Vad händer här?” eller “Vad betyder det här?”
Hemläxa
Eleverna ska läsa en valfri skönlitterär bok och skriva en sammanfattning av bokens handling, som ska vara på 150-200 ord.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna välja en bok, läsa den och därefter skriva en analys av karaktärsutvecklingen i boken. De ska fokusera på hur karaktärerna förändras och vilka händelser som påverkar deras utveckling, vilket ger dem möjlighet att koppla textanalys till sina läsförståelsekunskaper.
Förslag för nästa lektion
Tematisk koppling i läsning
Föreslå att nästa lektion kan handla om att jämföra olika texttyper, såsom skönlitteratur och faktatexter. Detta bygger vidare på läsförståelse och hjälper eleverna att se skillnaderna och likheterna i samband med innehåll och syfte. Denna lektion är relevant för att eleverna ska utveckla en djupare förståelse för textkonstruktioner, vilket är viktigt i deras fortsatta läsande och skrivande.
Förberedelser
- Välj en kort text för läsning i klassen.
- Förbered frågor som eleverna ska besvara efter läsningen.
- Samla material och exempel på läsförståelsestrategier.