En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 5. Svenska – Multimedia-berättelser

Lektionsplanering

Årskurs: 5
Ämne: Svenska
Tema: Presentation av multimedia-berättelser

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Undervisningen ska innehålla både muntlig och skriftlig kommunikation, där eleverna presenterar och diskuterar sina egna och andras verk. Fokus ligger på att utveckla förmågan att ge och ta emot feedback samt att reflektera över den egna lärprocessen och resultat. Eleverna ska också träna på att anpassa sina framträdanden till olika målgrupper.

Kunskapskrav:

Eleven ska kunna framföra sin berättelse med god struktur och flyt, anpassa presentationstekniken till publiken och ge samt ta emot konstruktiv feedback.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till presentationsmomentet (10 min)

Förklara syftet med presentationerna och hur dessa kommer att bidra till elevernas lärande.

Betona vikten av att lyssna aktivt på andra och ge konstruktiv feedback.

Klargör förväntningarna för både presenterande och lyssnande uppgifter.

Genomgång av feedbackteknik (15 min)

Presentera tre steg för att ge feedback: vad som var bra, vad som kan förbättras, och avsluta med en positiv kommentar.

Ge exempel på hur feedback kan formuleras och diskussion om att vara specifik i sin kritik.

Låt eleverna öva på att ge feedback i par, där en elev presenterar kort och den andra ger feedback.

Presentation av multimedia-berättelser (20 min)

Låt grupperna framföra sina presentationer av sina multimedia-berättelser.

Ställ in tid så varje grupp får 5 minuter för presentation och 3 minuter för frågor och feedback från klassen.

Anteckna gemensamma punkter för feedback som tas upp efter varje presentation.

Reflektion och sammanfattning (5 min)

Avsluta med att be eleverna reflektera över vad de lärde sig från sina kamraters berättelser.

Diskutera hur olika medier användes och vad som var särskilt effektivt.

Påminn om att ta med sig lärdomar från de andras presentationer till framtida arbeten.

Avslutning och inspiration (5 min)

Avsluta lektionen med att inspirera eleverna genom att dela en kort berättelse eller video av en duktig berättare.

Motivera dem att fortsätta utveckla sina berättelseförmågor och att utforska olika medier.

Aktivitet

Eleverna ska ge varandra feedback på sina presentationer och sammanställa den feedback de får till en gemensam reflektion, som de ska skicka till mig i nästa vecka. Denna aktivitet främjar konstruktiv dialog och kritiskt tänkande.

Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

Vad lärde du dig från att lyssna på din kamrat?

  • Nämn konkreta exempel på nya perspektiv eller idéer.
  • Hur passade mediet det valda berättandet?
  • Utvärdera hur väl mediet förmedlade budskapet.
  • Vad var en sak du tyckte var riktigt bra med din egen presentation?
  • Reflektera över något positivt.
  • Vilken del av feedbacken stämmer du mest överens med och varför?
  • Identifiera och diskutera eventuell gemensam feedback.
  • Hur kan du ta med den feedback du fick till nästa gång?
  • Tänk på specifika exempel.
Hemläxa

Skriv en reflektion på 250-300 ord där du beskriver vad du lärde dig under presentationen. Inkludera vilka feedbackpunkter du fick och hur du planerar att använda dem i framtida arbeten.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan eleverna få i uppgift att skapa en presentation av en berättelse de har läst eller tagit del av, där de inkluderar sina egna reflektioner och feedback. Eleverna ska också illustrera hur man kan kombinera text och bild för att förstärka förståelsen av budskapet.

Förslag för nästa lektion

Den nästa lektionen kan fokusera på att eleverna skapar en berättelsebok, där de samlar sina egna och klasskamraters sagor. Detta är relevant eftersom det ger dem en chans att självständigt bearbeta och publicera sina berättelser i en form som kan delas och uppskattas. Lektionen bör också diskutera hur man kan organisera en berättelsestudie och göra kopplingar mellan berättelserna. Kunskapskravet som är aktuellt handlar om att eleven ska kunna koppla samman och presentera sina arbeten i en helhet.

Förberedelser
  • Förbereda material för berättelseböcker, inklusive pappersark och exempel på layout.
  • Organisera ett utrymme för att skapa och binda berättelseböckerna.
  • Ta fram exempel på berättelseböcker som eleverna kan titta på för inspiration.

×