Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Engelska
Tema: Åsikter och känslor i text
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen för årskurs 6 ska omfatta ämnesområden som åsikter, känslor och erfarenheter i relation till aktuella händelser och sociala relationer. Eleverna ska också få möjlighet att läsa, förstå och tolka olika texter om välbekanta ämnen, och utveckla sin förmåga att uttrycka sig i både tal och skrift.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna förstå, tolka och kommentera huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i enkla texter och samtal om vardagliga och bekanta ämnen. Eleven ska även kunna formulera sig enkelt och begripligt i både muntliga och skriftliga framställningar, och använda strategier som underlättar interaktion.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till åsikter (10 min)
• Diskutera vad åsikter är och varför de är viktiga i kommunikation.
• Ge exempel på hur åsikter kan uttryckas i text, till exempel i artiklar, brev och berättelser.
• Använd video- eller ljudklipp där olika åsikter framkommer.
Analys av texter (15 min)
• Dela ut en kort text som diskuterar en aktuell fråga (t.ex. miljöfrågor, skola, sport).
• Låt eleverna läsa texten och identifiera vilka åsikter som framförs.
• Samtala i små grupper om vad de har läst och vilka känslor som framkommer i texten.
Skriva egna åsikter (15 min)
• Be eleverna att skriva en kort paragraf (100-150 ord) där de uttrycker sin egen åsikt om ett valt ämne.
• Uppmana dem att inkludera exempel som stödjer deras åsikt och känslor kring detta ämne.
• Läraren ger stöd och feedback under skrivprocessen.
Sammanfattande diskussion (10 min)
• Samla klassen och låt några elever läsa upp sina åsikter.
• Diskutera hur deras åsikter kan variera och vad det innebär att respektera olika perspektiv.
• Betona vikten av att kunna uttrycka sina känslor och åsikter tydligt och respektfullt.
Aktivitet
Som avslutning på lektionen kan eleverna skapa en affisch där de illustrerar en åsikt de har om en aktuell fråga, med bilder och text som förklarar deras synpunkt. De ska också inkludera varför de valt just den åsikten.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
• Vad är en åsikt?
Svar: En åsikt är en personlig uppfattning eller känsla om något.
• Vad tyckte du var viktigt i texten vi läste?
Svar: (Öppet svar, exempel kan variera).
• Hur kan vi uttrycka våra åsikter på ett respektfullt sätt?
Svar: Genom att lyssna på andra och ge exempel som stödjer våra åsikter.
• Nämn en känsla som du associerar med din åsikt.
Svar: (Öppet svar, exempel kan variera).
• Varför är det viktigt att kunna uttrycka sina åsikter?
Svar: För att delta i diskussioner och påverka beslutsfattande.
Hemläxa
Skriv ett kort brev (150-200 ord) till en vän där du uttrycker din åsikt om en aktuell nyhet. Inkludera varför du tycker som du gör och hur du tror att det påverkar andra.
Fördjupningsuppgift
Elevgrupper får i uppdrag att undersöka en aktuell social eller kulturell fråga. De ska förbereda en kort presentation som redovisar sina åsikter och hur dessa åsikter relaterar till olika perspektiv, baserat på forskning och intervjuer med personer om deras åsikter.
Förslag för nästa lektion
Tematisk debatt: Åsikter och argument
I nästa lektion kan vi fokusera på att förbereda och delta i en debatt där eleverna får möjlighet att argumentera för sina åsikter kring ett valt ämne. Denna lektion är relevant eftersom den hjälper eleverna att öva sina kommunikativa färdigheter och förståelse för olika perspektiv, vilket direkt kopplar till kunskapskraven för att uttrycka sig och delta i diskussioner.
Förberedelser
• Samla relevanta korta texter och artiklar om aktuella frågor.
• Ha skrivmaterial eller digitala resurser tillgängliga för elevers skrivande.
• Förbered verktyg för affischskapande, om nödvändigt.