Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 6. Engelska – Berättelser om resor

Lektionsplanering i Engelska

Årskurs: 6

Ämne: Engelska

Tema: Att skapa en kort berättelse om en resa

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om att utveckla elevernas förmåga att skriva och berätta på engelska. Eleverna ska få möjlighet att öva sig på att formulera en berättelse, använda beskrivande språk och skapa en röd tråd i sitt berättande. Fokus ligger på att stärka den kreativa skrivförmågan och att uttrycka tankar och känslor relaterade till en resa.

Kunskapskrav

  • Eleven kan skriva enklare texter på engelska om bekanta ämnen.
  • Eleven kan använda grundläggande språkstruktur och ett enkelt och begripligt språk.
  • Eleven kan beskriva händelser och personer i sina texter.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till berättelser (10 min)

  • Förklara syftet med lektionen och berätta vad en berättelse innehåller.
  • Gå igenom de olika delarna av en berättelse: inledning, mitt (konflikt/utveckling) och avslutning.
  • Diskutera vikten av att fånga läsarens intresse.
  • Presentera hur man kan använda beskrivande språk för att måla upp bilder i läsarens sinne.
  • Ge exempel på resor och hur de kan inspirera till berättelser.

Brainstorming av resor (10 min)

  • Låt eleverna tänka på en resa de har gjort som de kan skriva om.
  • Dela ut post-it lappar där de skriver ner nyckelpunkter från sin resa: plats, aktiviteter, känslor.
  • Diskutera i helklass vilka delar av resan som kan vara mest intressanta att inkludera i berättelsen.
  • Uppmuntra eleverna att tänka på något som var oväntat eller spännande.
  • Skriv några exempel på tavlan för inspiration.

Skrivprocessen (15 min)

  • Ge eleverna tid att börja skriva sin berättelse utifrån deras anteckningar.
  • Påminn dem om att fokusera på att beskriva platsen, aktiviteterna och sina känslor.
  • Cirkulera i klassrummet och ge individuell hjälp och feedback.
  • Betona att det viktigaste just nu är att få ner sina tankar på papper.
  • Ställ frågor för att hjälpa dem att utveckla sina berättelser, exempelvis: “Hur kände du dig när du var där?”

Avslutande reflektion och delning (15 min)

  • Låt eleverna läsa en del av sina berättelser för varandra i små grupper.
  • Diskutera vilka element som gör en berättelse intressant.
  • Ge dem chansen att ställa frågor till varandra eller ge feedback.
  • Sammanfatta vad de har lärt sig om att skriva berättelser och vilka känslor som kan framkallas genom berättande.
  • Ge korta exempel på effektiva avslutningar på berättelser.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka detaljer från en resa gör att man minns den bäst, och hur kan vi fånga dessa detaljer i vår berättelse?
  • B. Vad tycker du är viktigast när du skriver en berättelse: att beskriva känslor, händelser eller platser? Varför?
  • C. Hur kan vi använda vårt språk för att göra våra berättelser mer levande och engagerande för läsaren?

Aktivitet

Eleverna ska börja skriva en kort berättelse (200-250 ord) om en resa de har gjort. De kan välja att beskriva en verklig resa eller skapa en fiktiv berättelse. De ska använda detaljerad beskrivning av platser, aktiviteter och sina känslor under resan. Eleverna kan även rita en bild som illustrerar en del av sin berättelse som stöd för sin skrivprocess. Denna aktivitet fokuserar på kreativt skrivande och uttryck genom både text och bild.


Modern Tillbaka-knapp