Lektion. Åk. 6. Engelska – Kulturella skillnader i kroppsspråk

Lektionsplanering

Årskurs: 6

Ämne: Engelska

Tema: Kulturella skillnader i kroppsspråk och uttryck

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om att förstå och diskutera kulturella skillnader i kroppsspråk och icke-verbal kommunikation. Eleverna ska få möjlighet att reflektera över hur kroppsspråk kan variera mellan olika kulturer och hur dessa skillnader kan påverka kommunikationen. Fokus ligger på att öka medvetenheten om kulturell diversitet och att förbättra deras interpersonella färdigheter.

Kunskapskrav

  • Eleven kan delta i samtal och diskussioner om kroppsspråk och kulturella skillnader på engelska.
  • Eleven kan ge exempel på hur kroppsspråk kan variera mellan kulturer.
  • Eleven kan uttrycka sina reflektioner och åsikter om kulturella skillnader.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kroppsspråk (10 min)

  • Presentera syftet med lektionen och förklara vad kroppsspråk innebär.
  • Diskutera varför kroppsspråk är viktigt för kommunikationen och vad det kan avslöja om våra känslor och tankar.
  • Ställ frågor: “Vad betyder ett leende? Vad säger olika gester?”
  • Utforska kort hur kroppsspråk kan variera mellan kulturer, t.ex. ögonkontakt, avstånd och gester.

Kulturella exempel (15 min)

  • Ge exempel på specifika kroppsspråksituationer i olika kulturer (t.ex. hur man hälsar, visar respekt, uttrycker känslor).
  • Visa bilder eller korta klipp som illustrerar dessa skillnader.
  • Dela in klassen i mindre grupper och ge varje grupp ett kulturexempel att diskutera.
  • Cirkulera och ställ frågor för att stimulera samtalen: “Hur skulle ni reagera i den situationen?”

Rollspel och övningar (15 min)

  • Låt eleverna i grupper skapa korta rollspel där de visar olika kroppsspråksituationer relaterade till olika kulturer.
  • Ge dem tydliga instruktioner och tid för att förbereda sina rollspel.
  • Eleverna ska fokusera på att gestikulera och använda kroppsspråk för att förmedla budskapet.
  • Cirkulera och ge feedback under förberedelserna.

Presentation och reflektion (10 min)

  • Låt grupperna framföra sina rollspel för klassen.
  • Efter varje framträdande, diskutera: “Vad observerade ni? Vilka kulturella skillnader såg ni?”
  • Ställ frågor: “Hur kan missförstånd uppstå om vi inte förstår kroppsspråket i en annan kultur?”
  • Sammanfatta med att påpeka vikten av att vara medveten om vår kommunikation.

Diskussionsfrågor

  • A. Kan ni nämna en situation där kroppsspråk kan vara mer betydelsefullt än ord? Beskriv.
  • B. Hur kan vi bäst förbereda oss för att interagera med människor från andra kulturer?
  • C. Vilka vanliga gester i er kultur kan missförstås i andra kulturer?

Aktivitet

Eleverna ska i par göra en affisch där de illustrerar skillnader i kroppsspråk och gester mellan två kulturer. De ska inkludera exempel på hur dessa gester kan tolkas olika, samt bilder och korta texter för att förklara skillnaderna. Detta ger dem möjlighet att arbeta kreativt och öka sin förståelse för kulturell kommunikation.

Exit-ticket

  • Vad var den mest intressanta skillnaden i kroppsspråk som ni lärde er om idag?
  • Hur kan ni använda denna kunskap i framtiden när ni träffar nya människor?
  • Vilka gester i er kultur behöver ni vara medvetna om när ni kommunicerar med andra?
  • Nämn en ny insikt ni fått om icke-verbal kommunikation.
  • Hur kan ni visa respekt för andra kulturers kroppsspråk?

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort text (150-200 ord) om en kultur de är intresserade av och vilka kroppsspråk och gester som är vanliga där. De ska också diskutera hur de kan påverka kommunikationen. Denna hemuppgift ger dem möjlighet att forska om en kultur och reflektera över hur kroppsspråk kan variera globalt.

Citat

“The most important thing in communication is hearing what isn’t said.” – Peter Drucker, 1997. Citatet understryker vikten av att förstå icke-verbal kommunikation och kroppsspråk som en del av kommunikationen. Det knyter an till lektionen där vi undersöker hur kommunikationen sträcker sig bortom ord och hur kroppsspråk skiljer sig mellan kulturer.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: Sammanfattning och reflektion över vad vi har lärt oss under kursen. Syftet med lektionen är att ge eleverna en chans att reflektera över och sammanfatta sina lärdomar under kursen, samt att föra en diskussion om deras egna framsteg och framtida mål. Skriv “Nästa” så tar jag fram nästa lektion åt dig.


Modern Tillbaka-knapp