Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Engelska
Tema: Nytt språk och kultur
Koppling till styrdokument
Undervisningen ska ge eleverna en förståelse för hur språk och kultur hänger ihop. Genom att utforska olika språk och kulturella faktorer kommer eleverna att få en djupare insikt i språkinlärningens roll i samhället.
Centralt innehåll
Eleven kan redogöra för grundläggande aspekter av ett nytt språk och dess kultur. De kan också diskutera skillnader och likheter mellan sin egen kultur och kulturen i det språk de studerar.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till språk och kultur (10 min)
• Förklara vad som menas med kultur och hur det relaterar till språk. Diskutera exempel på kulturella uttryck (som musik, mat, kläder) och hur dessa kan variera mellan kulturer.
• Fråga eleverna om de själva har erfarenhet av och exempel på olika kulturer.
Att utforska olika språk (15 min)
• Introducera eleverna till några exempel på språk som skiljer sig från engelska, till exempel spanska, franska, arabiska eller mandarin.
• Gå igenom grundläggande fraser och hälsningar på dessa språk för att ge en känsla för språket och hur det används, och diskutera hur varje språk speglar sin kultur.
Gruppaktivitet: Kulturpresentationer (20 min)
• Dela in klassen i grupper och tilldela varje grupp ett språk och den tillhörande kulturen att utforska (t.ex. spansk kultur, fransk kultur, etc.).
• Ge dem tid att forska och förbereda en kort presentation där de förklarar vad som kännetecknar den kulturen (livsstil, traditioner, mat, etc.) samt jämföra och kontra med deras egen kultur.
Presentationer och diskussion (15 min)
• Låt varje grupp presentera sin kultur för klassen. Efter varje presentation, öppna för klassdiskussioner där andra elever kan ställa frågor eller kommentera.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
• Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om hur språk och kultur är kopplade.
• Fråga dem vad de tyckte var intressant, och om något överraskade dem i jämförelsen mellan kulturer.
Aktivitet
Eleverna ska göra en kulturell poster som tillsammans med deras presentation sammanfattar det de har lärt sig om den tilldelade kulturen och språket. De ska inkludera typiska bilder, viktiga ord på språket, och korta meningar som sammanfattar deras kunskap. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
• Vilket språk och kultur har du lärt dig mer om idag? (Öppen fråga)
• Vad var en intressant sak du lärde dig om den kulturen? (Öppen fråga)
• Hur skiljer sig denna kultur från din egen? (Öppen fråga)
• Nämn ett nytt ord eller fras som du har lärt dig och dess betydelse. (Öppen fråga)
• Varför tycker du att det är viktigt att lära sig om andra kulturer? (Öppen fråga)
Hemläxa
Skriv en reflektion (5-7 meningar) om vilken kultur du skulle vilja lära dig mer om och varför. Inkludera specifika aspekter av kulturen, som traditioner, mat eller språk.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få i uppgift att göra en djupgående presentation om en specifik kultur de är intresserade av, vilket inkluderar dess historia, traditioner och hur språket speglar kulturen. De ska förbereda sig för en klasspresentation och inkludera visuella hjälpmedel.
Förslag för nästa lektion
Tema: Språkets roll i samhället
I nästa lektion kan fokus ligga på språkets funktion i samhället och hur det påverkar identitet och kommunikation. Eleverna kommer att diskutera språkets betydelse och de olika sätt på vilket språket används i olika sociala sammanhang.
Förberedelser
• Samla exempel på kulturella faktorer och hur de relaterar till språk.
• Förbereda presentationsmaterial och resurser för kulturella forskning.
• Se till att eleverna har tillgång till nödvändigt material för att skapa sina postrar.