Lektion. Åk. 6. Engelska – Populärkultur

Lektionsplanering

Årskurs: 6

Ämne: Engelska

Tema: Diskutera populärkultur (filmer, musik, sport)

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om att förstå och diskutera aktuella fenomen inom populärkulturen, inklusive filmer, musik och sport. Eleverna ska få möjlighet att uttrycka sina egna åsikter, ställa frågor och diskutera med varandra. Fokus ligger på att utveckla deras förmåga att kommunicera på engelska i relation till ämnet populärkultur.

Kunskapskrav

  • Eleven kan delta i samtal och diskussioner om populärkultur och andra aktuella ämnen på engelska.
  • Eleven kan uttrycka sina åsikter och ge exempel som stöd för sina tankar.
  • Eleven kan återge och diskutera information från samtal och diskussioner.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till populärkultur (10 min)

  • Presentera syftet med lektionen och förklara vad som menas med populärkultur.
  • Diskutera olika aspekter av populärkultur: filmer, musik, sport, sociala medier.
  • Ställ frågor till eleverna: “Vilka filmer eller låtar har ni gillat på sistone? Varför?”
  • Fråga hur populärkultur kan påverka våra liv och samhälle i stort.

Aktuell populärkultur (15 min)

  • Visa korta klipp från aktuella filmer, musikvideo eller sportevenemang (om möjligt).
  • Be eleverna att diskutera sina intryck: Vad tyckte de var intressant eller spännande?
  • Dela in klassen i mindre grupper och ge dem olika ämnen inom populärkultur att diskutera, till exempel deras favoritfilm, musiker eller idrottslag.
  • Cirkulera i klassrummet för att stödja grupperna och hjälpa till att ställa frågor.

Gruppdiskussion och delning (15 min)

  • Låt varje grupp presentera sina huvudsakliga diskussioner för klassen.
  • Diskutera gemensamma teman och skillnader i smak och åsikter.
  • Ställ följdfrågor för att fördjupa diskussionerna: “Vad gör denna film eller musik så populär?”
  • Gör en lista på tavlan över de mest populära filmerna, låtarna eller sporterna som nämns.

Reflektion och avslutande diskussion (10 min)

  • Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om olika aspekter av populärkulturen.
  • Fråga: “Vilken roll spelar populärkulturen i våra liv – är det mer till underhållning eller något mer?”
  • Diskutera hur populärkultur kan spegla samhällets värderingar, normer och utmaningar.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar populärkultur våra åsikter och beteenden? Kan ni nämna ett exempel?
  • B. Varför tror ni att vissa filmer eller låtar blir mer populära än andra?
  • C. Hur skiljer sig populärkulturen idag jämfört med när era föräldrar var unga?

Aktivitet

Eleverna ska skapa en presentation i par om en film, en låt eller en sport som de tycker mycket om. De ska inkludera information om varför de gillar det, dess betydelse i populärkultur och hur det har påverkat dem personligen. Presentationerna får vara i ett kreativt format, exempelvis en PowerPoint eller en affisch, och ska sedan presenteras för klassen under nästa lektion.

Exit-ticket

  • Vad var det mest intressanta ni diskuterade om populärkultur under lektionen?
  • Nämn en aspekt av populärkultur som ni skulle vilja veta mer om.
  • Hur kan ni se populärkultur påverka ert eget liv och era intressen?
  • Vilken film, låt eller sport vill ni rekommendera till klassen och varför?
  • Hur tror ni att populärkultur förändras i framtiden?

Hemuppgift

M.v.h. Isak Skogstad


Modern Tillbaka-knapp