Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 6. Hem- och konsumentkunskap – Hållbar innovation och framtidens produkter

Lektionsplanering

Årskurs: 6
Ämne: Hem- och konsumentkunskap
Tema: Hållbar innovation och framtidens produkter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge eleverna förståelse för hur innovation och ny teknik kan bidra till att skapa hållbara produkter och lösningar. Eleverna ska lära sig om exempel på hållbara innovationer och hur dessa kan minska miljöpåverkan och resursförbrukning. Diskussioner om etik i produktion och konsumtion, samt hur framtiden kan se ut inom hållbarhetsområdet, är centrala teman.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna ge exempel på hållbara innovationer, diskutera hur de kan påverka miljön och samhället, samt reflektera över sina egna konsumtionsval i relation till dessa innovationer. Eleverna ska också kunna analysera och resonera om hur dessa innovationer kan bidra till en hållbar framtid.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till hållbar innovation (10 min)

• Presentera lektionens tema: att utforska hur innovationer kan bidra till hållbarhet.

• Diskutera med eleverna: “Vad förstår ni med hållbar innovation?”

• Ge exempel på aktuella hållbara innovationer, som biologiskt nedbrytbara förpackningar, solenergi och elbilar.

Genomgång av exempel på hållbara produkter och teknologier (15 min)

• Presentera specifika exempel på hur företag och uppfinnare arbetar för att skapa mer hållbara produkter. Exempel kan inkludera:

◦ Återvinningsbara material

◦ Energisnåla hushållsapparater

◦ Cyklar som drivs med solenergi

• Diskutera hur dessa innovationer kan minska vår påverkan på miljön.

Gruppaktivitet: Innovativa idéer för hållbarhet (20 min)

• Dela in klassen i grupper och ge dem i uppdrag att brainstorma och designa en ny hållbar produkt eller tjänst som skulle kunna lösa ett miljöproblem.

• Grupperna ska beskriva sin idé, hur den skulle fungera och vad den skulle kunna bidra till för både samhälle och miljö.

• Låt grupperna presentera sina idéer för klassen.

Sammanfattande diskussion och reflektion (5 min)

• Samla klassen för en gemensam reflektion om vad de har lärt sig om hållbar innovation.

• Fråga: “Hur kan vi som konsumenter stödja hållbar innovation?”

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att skriva en reflektion (minst 150 ord) om en hållbar produkt eller innovation de skulle vilja se i framtiden och hur den skulle hjälpa planeten. Beräknad tidsåtgång: 10 minuter.

Exit-ticket

• Vad menas med hållbar innovation?

◦ Utveckling av produkter och teknologier som minskar negativ påverkan på miljön.

• Nämn en fördel med att använda hållbara produkter.

◦ De minskar resurser och avfall, bidrar till overall hållbarhet.

• Hur tror ni att innovationer kan påverka konsumtionsmönster?

◦ Genom att erbjuda alternativ som är bättre för miljön.

• Ge ett exempel på en typ av hållbar produkt.

◦ Återvinningsbara förpackningar, ekologisk mat.

• Hur kan vi engagera oss för att stödja hållbar innovation?

◦ Genom att välja hållbara produkter och sprida kunskapen.

Hemläxa

Eleverna ska forska om en aktuell hållbar innovation och skriva en artikel (minst 200 ord) där de belyser innovationens syfte, hur den fungerar och dess potentiella påverkan på miljön och samhället.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan välja att göra en djupgående analys av en viss hållbar teknik eller produkt och skapa en presentation (minst 500 ord) som beskriver dess utveckling, möjligheter och framtida utmaningar. Presentationen ska också omfatta konkreta exempel på hur denna innovation kan implementeras i samhället.

Förslag för nästa lektion

Hållbarhet och etik i konsumtion

I nästa lektion kan fokus ligga på etiska aspekter av konsumtion, inklusive hur produktionsmetoder påverkar arbejders rättigheter och miljö. Eleverna kommer att utforska vad som menas med rättvis handel och hur konsumenter kan göra etiska val i sin konsumtion. Kunskapskraven kommer att handla om att reflektera över konsumtionsvalens sociala och miljömässiga påverkan.

Förberedelser

• Samla resurser och exempel kring hållbar innovation och hållbara produkter.

• Förbereda material för grupprapportering och presentationer.

• Se till att resurser för hemuppgiften är tillgängliga, som bibliotek och internet för forskning.


Modern Tillbaka-knapp
×