Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Hem- och konsumentkunskap
Tema: Konsumtionens påverkan på miljön
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska fokusera på hur konsumtion påverkar miljön och vilka konsekvenser våra val kan ha för planeten. Eleverna ska få kunskap om livsmedelsproduktion, avfallshantering och cirkulär ekonomi. Diskussioner om hur man kan göra mer hållbara val och hur konsumtionsmönster kan kopplas till både individens ekonomi och den globala miljön är centrala teman.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna ge exempel på hur konsumtion kan påverka miljön och ekonomin. De ska reflektera över egna val och hur dessa kan anpassas för att bli mer hållbara. Dessutom ska de kunna diskutera och jämföra olika produkter med avseende på deras miljöpåverkan.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till konsumtion och miljöpåverkan (10 min)
• Presentera lektionens tema: att utforska hur våra konsumtionsval påverkar miljön.
• Diskutera med eleverna: “Vad betyder hållbar konsumtion för er?” Låt dem dela med sig av sina tankar.
• Koppla samtalet till aktuella miljöfrågor, som plastavfall och klimatförändringar.
Genomgång av livsmedelsproduktion och avfall (15 min)
• Förklara hur livsmedelsproduktionen ser ut, från jord till bord, och vilka miljöpåverkan som följer, inklusive transport och förpackningar.
• Diskutera vikten av avfallshantering, återvinning och kompostering.
• Ställ frågor som “Hur mycket mat slänger vi varje år?” för att skapa engagemang.
Gruppaktivitet: Jämföra produkter (20 min)
• Dela in klassen i grupper där varje grupp får en produktkategori (t.ex. kläder, livsmedel, elektronik).
• Ge grupperna i uppdrag att utforska och jämföra miljöpåverkan av olika produkter inom sin kategori, inklusive produktens livscykel, tillverkningsprocess och avfall.
• Varje grupp ska sammanfatta sina resultat och presentera för klassen.
Sammanfattande diskussion och reflektion (5 min)
• Samla klassen för en gemensam reflektion om vad de har lärt sig under lektionen.
• Fråga eleverna: “Hur kan vi som konsumenter göra mer hållbara val?”
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skapa en affisch med tre konkreta tips på hur man kan konsumera mer hållbart i sin egen vardag. Affischen ska vara informativ och kreativ. Beräknad tidsåtgång: 10 minuter.
Exit-ticket
• Vad är hållbar konsumtion?
◦ Att göra val som minskar negativ påverkan på miljön.
• Nämn en miljöpåverkan som är kopplad till livsmedelsproduktion.
◦ Användning av kemikalier, energiåtgång i transport.
• Hur kan vi minska avfallet i vårt samhälle?
◦ Genom återvinning och kompostering, samt att planera inköp.
• Varför är det viktigt att jämföra produkter?
◦ För att göra medvetna val och välja det mest hållbara alternativet.
• Kan ni ge exempel på hur ni kan återanvända produkter?
◦ Elever delar egna erfarenheter och idéer.
Hemläxa
Eleverna ska göra en undersökning av sina egna konsumtionsvanor, med särskilt fokus på livsmedel. De ska registrera vad de köper under en vecka, reflektera över avfall och ge förslag på hur de kan minska sina inköp och matsvinn. Resultatet ska skrivas i en text (minst 200 ord).
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan göra en djupgående studie av ett specifikt miljöproblem i relation till konsumtion, såsom plastavfall eller överkonsumtion av kläder. Studien ska inkludera fakta, statistik och förslag på lösningar, och presenteras i form av en rapport eller presentation (minst 500 ord).
Förslag för nästa lektion
Cirkulär ekonomi och hållbara produkter
I nästa lektion kan fokus ligga på cirkulär ekonomi och hur den skiljer sig från traditionell linjär ekonomi. Eleverna kommer att få en djupare förståelse för begreppet cirkulär ekonomi och hur de kan engagera sig i hållbara alternativ i sin konsumtion genom att reparera, återanvända och återvinna. Kunskapskraven kommer att handla om att reflektera över ekonomiska och miljömässiga fördelar med cirkulära affärsmodeller.
Förberedelser
• Samla material och exempel kring konsumtionens påverkan på miljön.
• Förbereda verktyg för grupparbete, inklusive internetresurser för undersökningar.
• Säkerställa att eleverna har tillgång till resurser för hemuppgiften.