Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 6. Idrott och hälsa – Allemansrätten

Lektionsplanering

Årskurs: 6
Ämne: Idrott och hälsa
Tema: Allemansrätten

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar allemansrätten och dess betydelse för friluftsliv samt etiska och sociala aspekter av natur- och miljövård. Eleverna ska få kunskap om vad som gäller för att vistas i naturen och hur man visar hänsyn till natur och andra människor.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna redogöra för grundläggande regler och lagar kring allemansrätten och beskriva hur man visar hänsyn till natur och miljö samt till andra personer vid friluftsliv.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till allemansrätten (10 min)

– Inled lektionen med att förklara vad allemansrätten är och varför den är viktig i Sverige.
– Presentera de grundläggande principerna för allemansrätten, såsom rätt att vistas i naturen och skyldigheten att visa hänsyn.
– Ge exempel på vanliga situationer där allemansrätten tillämpas.

Diskussion kring naturens mångfald (10 min)

– Diskutera med eleverna om naturens olika typer av miljöer (skog, sjöar, fjäll) och deras betydelse för allemansrätten.
– Fråga eleverna om deras egna erfarenheter av att vistas i naturen.
– Ställ frågor om vad de tycker är viktigt att tänka på när man vistas i naturen.

Praktiska moment – respekt och hänsyn (15 min)

– Gå igenom hur man visar respekt för natur och andra människor vid aktiviteter i skog och mark.
– Dela upp eleverna i små grupper för att diskutera respektfullt beteende i naturen.
– Ge exempel på situationer och be grupperna komma med alternativa lösningar för hur man kan agera.

Reflektion och sammanfattning (10 min)

– Sammanfatta vad som har lärts under lektionen och låt eleverna ställa frågor.
– Be eleverna att nämna minst en nyhet de har lärt sig idag om allemansrätten.
– Diskutera vikten av att sprida kunskap om allemansrätten till andra.

Avslutning och förberedelse för aktivitet (5 min)

– Berätta att nästa moment kommer att vara en praktisk aktivitet utomhus där de ska tillämpa sina kunskaper om allemansrätten.
– Ge kort information om vad som ska göras och vad eleverna ska ha med sig till nästa lektion.

Eleverna delas in i grupper och ska genomföra en friluftsaktivitet (till exempel en liten vandring) där de medvetet tillämpar alla principer i allemansrätten, som att undvika att skada växtlighet, inte stör djurlivet och visa hänsyn till andra människor. Varje grupp ska också anteckna sina observationer och reflektioner om hur de hanterade olika situationer enligt allemansrätten.
Beräknad tidsåtgång: 50 minuter

Exit-ticket

– Vad innebär allemansrätten?
Svar: Rätten att röra sig fritt i naturen under förutsättning att man visar hänsyn.
– Nämn en sak du får göra enligt allemansrätten.
Svar: Gå på allmänna stigar eller röra sig i naturen.
– Nämn en sak du inte får göra enligt allemansrätten.
Svar: Skada växter eller djur.
– Varför är det viktigt att visa hänsyn i naturen?
Svar: För att bevara miljön och respektera andra människor.
– Ge ett exempel på ett etiskt beslut i naturen.
Svar: Att plocka bär utan att förstöra växtligheten.

Hemläxa

Skriv en kort text (ca 200 ord) om ett minne du har från att vistas i naturen och hur du använde allemansrätten i den situationen.

Fördjupningsuppgift

Eleverna får i uppgift att skapa en informativ affisch om allemansrätten där de inkluderar regler, skyldigheter och rättigheter kopplade till allemansrätten. Affischen ska innehålla både bilder och text och ska kunna användas som en resurs för andra elever.

Förslag för nästa lektion

Praktisk tillämpning av allemansrätten
I nästa lektion kommer eleverna att åka ut i skogen för att praktiskt tillämpa allt de har lärt sig om allemansrätten. De kommer att utföra olika uppgifter som syftar till att träna på att röra sig i naturen med hänsyn till alla principer av allemansrätten. Det kommer att ge dem en konkret upplevelse av vad de diskuterade och lärde sig under den här lektionen.

Förberedelser

– Förbereda material för affischen (pennor, papper, klister etc.)
– Planera och boka en plats för den praktiska aktiviteten i naturen.
– Samla information och exempel för diskussionerna om allemansrätten.


Modern Tillbaka-knapp
×