Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne eller kurs: Musik
Tema: Skapa en musikutställning – Presentera egna skapelser för en publik
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att sammanfoga all kunskap och färdigheter eleverna har lärt sig under kursens gång genom att producera och presentera en musikutställning. Eleverna får möjlighet att visa upp sin kreativitet, samarbeta och få erfarenhet av att framträda framför en publik.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna planera, skapa och framföra sina egna musikaliska verk. De ska också kunna ge och ta emot konstruktiv feedback samt reflektera över sin prestation och samarbete.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till musikutställningen (10 min)
- Diskutera syftet med att skapa en musikutställning och hur det ger eleverna möjlighet att visa upp sina talanger och låtar.
- Prata om vikten av att skapa en positiv och trygg atmosfär för att underlätta framträdandet.
- Förklara hur de kan organisera sin utställning, inklusive val av musik och kostymer, samt hur de kan engagera publiken.
Planering av utställningen (10 min)
- Dela in eleverna i grupper och be dem planera sin del av utställningen. Vilka låtar och tema de vill välja?
- Låt dem diskutera arrangemang, kostymer och eventuell scenografi.
- Ge dem tid att skriva ner sina idéer och skapa en plan för framträdandet.
Repetera och finslipa (15 min)
- Låt grupperna få tid att öva sina låtar och finjustera sin presentation.
- Rör dig runt i klassrummet för att ge stöd och feedback under repetitionsprocessen och hjälpa dem att förbättra sina framträdanden.
- Betona vikten av att lyssna på varandra och ge konstruktiv kritik.
Framträdande och visning (10 min)
- Anordna musikutställningen där varje grupp får framföra sin musik för klassen.
- Uppmuntra klassen att ge positiv feedback och diskutera vad som fungerade bra.
- Skapa en trygg och stöttande atmosfär för alla framträdanden.
Reflektion och diskussion (10 min)
- Diskutera vad eleverna har lärt sig av att förbereda och framföra sin egen musik.
- Reflektera över hur de kan använda sina erfarenheter i framtida musiksammanhang.
- Låt eleverna dela med sig av sina tankar om hur musik och framträdande kan förena människor.
Aktivitet
Eleverna arbetar i grupper för att skapa en musikutställning där de framträder med sina egna låtar. Skriv “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad lärde du dig om att framträda och samarbeta i musikutställningen?
- Hur kändes det att visa upp er musik för klassen?
- Vilken del av förberedelserna var mest intressant eller utmanande?
- Hur arbetade ni tillsammans som en grupp för att nå ert gemensamma mål?
- Skulle du vilja delta i fler musikutställningar i framtiden? Varför?
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en reflektion (3-5 meningar) om sin erfarenhet av att framträda i musikutställningen och vad de lärde sig genom hela processen. Skriv “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.
Citat
*”Musik är en kraft som har förmåga att föra samman människor och skapa gemenskap.”* –