Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Religion
Tema: Hinduism och Buddhism
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska beröra huvuddragen inom hinduismen och buddhismen, inkludera deras grundläggande tankar, ritualer, heliga uttryck och hur de påverkar människors liv och värderingar. Eleverna ska också diskutera likheter och skillnader mellan dessa två religioner.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på centrala tankegångar och religiösa praktiker inom hinduism och buddhism. Eleven kan också för enkel resonemang om likheter och skillnader mellan dessa religioner.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till hinduismen (10 min)
– Presentera grundläggande förklaringar av hinduismen och dess historik.
– Förklara vad som menas med begrepp som karma, dharma och moksha.
– Visa bilder på heliga platser som Gangesfloden och Templet i Varanasi.
Introduktion till buddhismen (10 min)
– Presentera grundläggande information om buddhismen och Buddhas liv.
– Förklara de fyra ädla sanningarna på ett barnvänligt sätt.
– Diskutera vikten av begreppet nirvana och de åtta viktiga vägarna.
Gemensam diskussion (10 min)
– Anordna en klassdiskussion och ställ frågor som “Vad tror ni att karma betyder i våra liv?”.
– Diskutera hur tro och värderingar kan påverka hur människor lever sina liv.
Filmvisning (10 min)
– Visa en kort dokumentär eller animationsfilm som beskriver hinduismen eller buddhismen.
– Ställ frågor efteråt, exempelvis “Vad tyckte ni var mest intressant i filmen?”.
Genomgång av instuderingsfrågor (10 min)
– Gå igenom instuderingsfrågor från textboken som eleverna ska besvara.
– Diskutera svaren och klargöra elevens förväntningar innan de arbetar i par.
Aktivitet
Eleverna ska arbeta i par för att jämföra och kontrastera hinduismen och buddhismen utifrån ett givet frågeformulär. De ska göra en snabb presentation av sina resultat.
Beräknad tidsåtgång: 50 minuter.
Exit-ticket
1. Vad är karma?
Svar: Karma handlar om att våra handlingar påverkar våra liv och kan leda till positiv eller negativ konsekvens.
2. Vem var Buddha?
Svar: Buddha är grundaren av buddhismen och blev upplyst när han förstod livets sanningar.
3. Vad menas med moksha?
Svar: Moksha är befrielsen från återfödelse och en förening med det gudomliga.
4. Vilka är de fyra ädla sanningarna?
Svar: De handlar om lidande, orsaken till lidande, upphäva lidande och vägen till att upphävda lidande.
5. Vilka heliga texter är viktiga inom hinduismen?
Svar: De heliga texterna Vedas och Upanishader.
Hemläxa
Skriv en kort berättelse på 300-400 ord om en person som lever efter hinduiska eller buddistiska läror. Beskriv hur deras tro påverkar deras livsval.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan välja att undersöka en specifik tradition eller högtid inom hinduismen eller buddhismen, beskriva dess betydelse och presentera det för klassen. Denna uppgift syftar till att ge eleverna möjlighet att visa djupgående kunskaper om en specifik aspekt av religionerna.
Förslag för nästa lektion
Jämförelsediskussion
I nästa lektion kan eleverna fokusera på att diskutera hur hinduismen och buddhismen ser på livet och döden. Detta inkluderar teman kring återfödelse och hur dessa religioner påverkar mänskligt liv. Lektionen ska hjälpa eleverna att se samband mellan deras eget liv och religiösa läror och erbjuder en värdefull diskussionsgrund.
Förberedelser
– Välj och förbered det filmklipp som ska visas under lektionen.
– Välj ut instuderingsfrågor och material som ska användas i paraktiviteten.
– Gå igenom och välj relevanta avsnitt från textboken som eleverna ska studera under lektionen.