Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Slöjd
Tema: Bricka
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i slöjd ska ge eleverna förutsättningar att utveckla förmåga att formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker, samt förmåga att utveckla idéer och välja tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet.
Kunskapskrav
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker. I slöjarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till bricktillverkning (10 min)
- Genomgång av vad en bricka är och dess användningsområden.
- Presentation av material, verktyg och tekniker som ska användas.
- Diskussion kring design och funktion av brickan.
Materialval och skissarbete (10 min)
- Genomgång av olika material som kan användas för brickan (trä, MDF, akryl etc.).
- Låt eleverna skissa sina idéer för brickan.
- Gruppdiskussion om vad som gör en bra design.
Tillverkning av bricka (20 min)
- Introduktion av verktyg som ska användas (såg, sandpapper, lim).
- Steg-för-steg-instruktioner för hur man går tillväga.
- Eleverna börjar tillverka sina brickor under övervakning.
Reflektion och presentation (10 min)
- Eleverna visar sina skapelser och ger korta presentationer.
- Reflektion kring vad som har fungerat bra och vad som kan förbättras i framtida projekt.
- Diskussion om hållbarhet och materialval i slöjd.
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att designa och tillverka en personlig bricka. De ska tänka på funktion, estetik och hållbarhet. Under tillverkningen får de använda sig av olika verktyg och tekniker, och uppmuntras att experimentera med form och material. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad ska du tänka på när du väljer material för din bricka? Svar: Materialets hållbarhet och utseende.
- Vilka verktyg använde du under tillverkningen? Svar: Såg, sandpapper, lim.
- Hur kände du dig under tillverkningen? Svar: Beskrivning av arbetsprocessen och känslorna under skaparbetet.
- Vad skulle du göra annorlunda nästa gång? Svar: Reflektera över arbetsprocessen och ge förslag på förbättringar.
- Vad tyckte du var den roligaste delen av projektet? Svar: Beskrivning av vilket moment som var mest givande.
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort reflektion om arbetsprocessen och beskriva sina val av material och design för sin bricka. De ska även fundera på hur de kan återvinna material i framtida projekt. Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på detta förslag.
Citat
“Hantverk är inte en förlust av tid, det är byggandet av en framtid.” – Anonym
Citatet understryker vikten av hantverk och kreativitet i skapandeprocessen, och att även en enkel bricka kan ha en stor betydelse för individens uttryck och utveckling.
Nästa lektion
Tema för nästa lektion: “Trä och dess hållbarhet.” Detta är relevant för att fördjupa elevernas förståelse för materialen de arbetar med och hur val av material kan påverka miljön. Användaren kan skriva “Nästa” så tar jag fram en lektionsplanering baserat på detta förslag.