Lektionsplanering för Syslöjd
Årskurs: 6
Ämne: Slöjd
Tema: Syslöjd
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I syslöjd skall eleverna arbeta med att planera och genomföra olika typer av syslöjdsprojekt. Det centrala innehållet omfattar materialval, arbetstekniker och redovisning av arbetsprocesser. Eleverna ska också få möjlighet att utveckla sin kreativitet och problemlösningsförmåga genom praktiskt arbete.
Kunskapskrav
Eleven kan genomföra enklare skapande och kommande processer i syslöjdstraditioner. Eleven kan förstå och använda de grundläggande tekniker och verktyg som finns i syfacket och visa en grundläggande förståelse för hur material kan samverka.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till syslöjd (10 min)
- Presentation av syslöjdens betydelse och historia.
- Genomgång av de material och verktyg som kommer att användas under lektionen.
- Diskussion kring säkerhet vid arbete med verktyg.
Materialval och planering (15 min)
- Lektionen inleds med att eleverna får välja material till sina projekt.
- Genomgång av hur man gör en enkel planering för sitt arbete.
- Tips om hur man kan tänka kreativt kring sitt projekt.
Genomförande av projekt (15 min)
- Eleverna påbörjar arbetet med sina syslöjdsprojekt.
- Läraren går runt och ger individuell vägledning och stöd.
- Uppmuntran till samarbete och diskussion mellan elever.
Avslutning och reflektion (10 min)
- Samling för att dela med sig av vad man skapat.
- Reflektera över vad som varit lätt och vad som varit svårt under arbetet.
- Diskutera eventuell vidareutveckling av projekten eller nya idéer.
Aktivitet
Eleverna får skapa en personlig necessär i tyg. De ska först skissa sin design och sedan arbeta med att klippa, sy och dekorera necessären. Denna aktivitet ger dem möjlighet att använda olika sytekniker och att uttrycka sin personliga stil.
Exit-ticket
- Vilket material valde du och varför? (Svar: Elevernas val av material)
- Vad var den största utmaningen under ditt arbete? (Svar: Elevernas reflektion)
- Beskriv en syteknik du använde. (Svar: Exempelvis rakstygn, zigzag eller applikation)
- Hur kan du utveckla ditt projekt vidare nästa gång? (Svar: Elevernas idéer om förbättring)
- Varför är det viktigt att planera sitt arbete i syslöjd? (Svar: För att få en tydlig struktur och mål)
Hemuppgift
Eleverna ska dokumentera sitt syprojekt genom en kort skriftlig redovisning där de beskriver processen, de material de valde och de tekniker de använde. Denna uppgift kan hjälpa elever som missade lektionen att förstå kunskaperna och förbereda framtida projekt.