Lektion. Åk. 6. Svenska – Återberättande text

Lektionsplanering

Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Återberättande text

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på att skapa återberättande texter där eleverna får öva på att återge handlingar och händelser från en berättelse. Innehållet täcker även språkliga konstruktioner som förbättrar elevernas förmåga att strukturera och formulera sina tankar.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna återberätta innehållet i en text och ge återkoppling på arbetsprocessen, vilket inkluderar att på ett tydligt sätt redogöra för händelser och deras samband.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till återberättande text (10 min)

  • Vad är en återberättande text?
  • Skillnaden mellan berättande och återberättande.
  • Exempel på återberättande texter.

Genomgång av textstruktur (10 min)

  • Inledning, huvuddel och avslutning.
  • Hur man bygger en tydlig röd tråd.
  • Att använda tidsord för att skapa sammanhang.

Övning i att identifiera händelser (15 min)

  • Gemensam genomgång av en kort berättelse.
  • Identifikation av viktiga händelser och karaktärer.
  • Diskutera hur man kan återberätta dessa händelser.

Skriva en egen återberättande text (15 min)

  • Eleverna skriver en kort återberättande text baserat på en vald händelse.
  • Fokus på att använda rätt struktur och tidsord.
  • I par: läsa upp sina texter och ge varandra feedback.

Aktivitet

Eleverna får i uppdrag att välja en händelse från sin egen vardag som de ska återberätta. De ska fokusera på att använda en tydlig struktur och tidsord. Eleverna kommer sedan att få möjlighet att dela sina berättelser i små grupper och ge varandra feedback.

Exit-ticket

  • Vad är en återberättande text? (En text som återger händelser som inträffat.)
  • Nämn tre viktiga delar av en återberättande text. (Inledning, huvuddel, avslutning.)
  • Vad är syftet med att använda tidsord? (Att skapa en kronologisk ordning av händelser.)
  • Hur kan man ge feedback på en återberättande text? (Genom att fokusera på struktur, innehåll och språklig korrekthet.)
  • Nämn en fördel med att skriva återberättande texter. (Det hjälper till att träna skrivförmåga och strukturering av tankar.)

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en återberättande text om ett minnesvärt ögonblick under sommarlovet. Texten ska vara minst en sida lång och ha en tydlig struktur. Syftet med hemuppgiften är att ge eleverna övning i att återberätta och att förstärka det de lärt sig under lektionen.

Citat

”Berättelsen är ett kraftfullt redskap för att dela liv och erfarenheter.” – Joseph Campbell (1904-1987) Detta citat betonar vikten av berättelser i att överföra och förmedla erfarenheter. I lektionen får eleverna möjlighet att använda sina egna berättelser för att uttrycka sig och dela med sig av sina upplevelser.

Nästa lektion

Föreslå att nästa lektion handlar om ”Inledning och avslutning i berättande texter”. Detta är relevant då en stark inledning och ett bra avslut kan få elevernas berättelser att bli mer intressanta och engagerande.


Modern Tillbaka-knapp