En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 6. Svenska – Dagboksskrivande

Lektionsplanering

Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Dagboksskrivande

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på dagboksskrivande som en form av personlig och kreativ skrivning. Eleverna ska lära sig att uttrycka sina tankar och känslor i skrift, samt att använda olika stilistiska grepp för att förmedla sina upplevelser.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna skriva olika typer av texter där de visar att de kan anpassa språket efter syfte och mottagare. De ska också kunna formulera sig varierat och korrekt.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till dagboksskrivande (10 min)

– Presentera begreppet dagbok och diskutera dess syften, såsom att reflektera över livet, dokumentera händelser och uttrycka känslor.
– Ge exempel på kända dagböcker och deras betydelse (t.ex. Anne Franks dagbok).
– Diskutera skillnader mellan dagbok och andra texttyper, som berättande texter.

Struktur och stil i dagboksinlägg (15 min)

– Gå igenom hur man kan strukturera ett dagboksinlägg, inklusive datum, hälsning och avslutning.
– Diskutera hur känslor och stämningar kan beskrivas i text, och ge exempel på hur språket kan varieras.
– Introducera några stilistiska verktyg som liknelser och metaforer för att fördjupa beskrivningar.

Skrivtips och brainstorming (10 min)

– Ge eleverna tips för att komma igång med sitt dagboksskrivande, inklusive hur man kan använda bilder och sinnen för att måla upp scener.
– Låt eleverna brainstorma kring vad de skulle vilja skriva om i sina dagböcker, antingen utifrån aktuella händelser eller fiktiva situationer.

Gruppdiskussion (10 min)

– Dela in eleverna i små grupper där de får diskutera sina idéer om vad de tänker skriva om.
– Uppmuntra dem att ge varandra förslag och inspiration, samt att ställa frågor kring sina teman.

Aktivitet

Eleverna ska skriva ett eget dagboksinlägg som omfattar en reell eller fiktiv händelse från veckan. De bör sträva efter att använda olika beskrivande språkliga grepp som diskuterats under lektionen. Beräknad tidsåtgång: 50 minuter.

Exit-ticket

– Fråga 1: Vad är syftet med att skriva en dagbok?
Svar: Att reflektera över livet, dokumentera händelser och uttrycka känslor.

– Fråga 2: Vilka olika delar bör ingå i ett dagboksinlägg?
Svar: Datum, hälsning och avslutning.

– Fråga 3: Hur kan man beskriva känslor i en dagbok?
Svar: Genom att använda specifika ord och stilistiska grepp som liknelser och metaforer.

– Fråga 4: Vad kan man skriva om i sin dagbok?
Svar: Man kan skriva om både reella och fiktiva händelser samt känslor och tankar.

– Fråga 5: Vilka stilistiska verktyg kan man använda för att fördjupa sina beskrivningar?
Svar: Liknelser, metaforer och beskrivningar av sinnen.

Hemläxa

Eleverna ska skriva ytterligare två dagboksinlägg, varav ett ska handla om en glad händelse och det andra om en utmanande situation. Inläggen ska vara på 200–300 ord vardera.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan eleverna välja att göra en presentation av en känd dagbok från litteraturen och analysera dess innehåll och struktur. De ska göra en skriftlig rapport på 500–700 ord där de beskriver dagbokens betydelse och dess historiska kontext.

Förslag för nästa lektion

Reflektion och utbyte av dagbokstexter

I nästa lektion kan eleverna få möjlighet att läsa upp ett av sina dagboksinlägg i små grupper. De kan dela med sig av sina upplevelser och ge varandra feedback. Lektionen är relevant för att ytterligare utveckla elevernas förmåga att formulera sina tankar och känslor och att ge och ta emot konstruktiv kritik, vilket är viktigt för att uppfylla kunskapskraven.

Förberedelser

– Förbered exempel på kända dagböcker för diskussion.
– Skapa en mall för hur ett dagboksinlägg kan se ut.
– Förbered en checklista för eleverna att använda vid feedback på varandras texter.


×