Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 6. Svenska – Debattartikel

Lektionsplanering

Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Debattartikel

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar att skriva olika typer av texter, med fokus på debattartiklar. Eleverna ska också få kunskap om hur man framhäver sina åsikter och argumenterar övertygande. Vidare ingår även att analysera andra texters syfte och struktur.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna skriva en enkel och klar text med tydlig struktur, där de framhäver sina åsikter och argumenterar för dem på ett begripligt sätt. De ska också kunna ge exempel på hur en debattartikel är uppbyggd och vilka delar som ingår.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till debattartikel (10 min)
  • Introducera vad en debattartikel är och dess syfte.
  • Ge exempel på aktuella debattartiklar och diskutera deras teman.
  • Förklara vikten av att framföra åsikter på ett övertygande sätt.
Struktur och uppbyggnad (15 min)
  • Gå igenom de olika delarna av en debattartikel: inledning, argument, motargument och avslutning.
  • Visa en mall för hur man kan strukturera sin debattartikel.
  • Diskutera skillnaden mellan fakta och åsikter i skrivande.
Träning i argumentation (15 min)
  • Genomföra en övning där eleverna får formulera sina egna argument för och emot ett valt ämne.
  • Dela in eleverna i grupper för att diskutera och sortera sina argument.
  • Gå igenom hur man bemöter motargument på ett konstruktivt sätt.
Skriva egen debattartikel (10 min)
  • Ge eleverna instruktioner för att börja skriva sin egen debattartikel.
  • Diskutera vikten av att ha ett tydligt budskap och stödja det med fakta.
  • Sammanfatta vad som ska ingå i deras texter.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en egen debattartikel om ett ämne de brinner för, där de presenterar sina argument och bemöter eventuella motargument. Aktiviteten syftar till att tillämpa det lärda om debattartiklar i praktiken och förbereda dem inför en eventuell muntlig presentation av sin text.
Beräknad tidsåtgång: 50 minuter

Exit-ticket

  • Vad är en debattartikel?
    Svar: En text som argumenterar för en viss åsikt eller ett ställningstagande.
  • Vilka delar bör en debattartikel innehålla?
    Svar: Inledning, argument, motargument och avslutning.
  • Hur kan man stödja sina påståenden i en debattartikel?
    Svar: Genom att använda fakta och exempel.
  • Vad är skillnaden mellan fakta och åsikter?
    Svar: Fakta kan bevisas, medan åsikter är personliga ställningstaganden.
  • Hur ska man bemöta motargument i en debattartikel?
    Svar: På ett konstruktivt sätt, genom att visa förståelse för åsikten och ge alternativa perspektiv.

Hemläxa

Skriv klart er debattartikel och förbered en kort presentation av den. Längd: 300-500 ord.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan välja att analysera en debattartikel från en tidning eller en annan källa utifrån dess struktur och argumentationsmetod. De ska kunna diskutera artikelns styrkor och svagheter samt föreslå förbättringar. Syftet med uppgiften är att ge dem möjlighet att visa djupare förståelse av debattartiklar på högsta nivå.

Förslag för nästa lektion

Muntlig presentation av debattartiklar

Den nästa lektionen kan handla om att eleverna presenterar sina debattartiklar för klassen. Under denna lektion ska eleverna få möjlighet att öva sin muntliga framställning och ta emot feedback. Detta är relevant för att utveckla deras förmåga att argumentera och kommunicera sina idéer muntligt, vilket kopplas till kunskapskraven för att kunna uttrycka sig i tal.

Förberedelser

  • Samla exempel på debattartiklar som kan användas i undervisningen.
  • Förbereda mallar för debattartikelns struktur.
  • Förbereda ett val av aktuella ämnen som eleverna kan debattera.

Modern Tillbaka-knapp
×