En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Svenska 1 – Debattartikel

Lektionsplanering

Årskurs: 1, gymnasiet
Ämne: Svenska 1
Tema: Debattartikel

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få möjlighet att analysera, diskutera och skriva olika typer av texter, däribland debattartiklar. Särskilt fokus ligger på att förstå syftet med och strukturen i argumenterande texter samt att använda ett korrekt och variationsrikt språk.

Kunskapskrav

Eleven kan formulera sig i skrift med viss språklig korrekthet och kan anpassa språket efter syfte och mottagare. Eleven kan också reflektera över och ge exempel på hur man kan argumentera för en ståndpunkt i en debattartikel.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till debattartiklar (10 min)

– Förklara vad en debattartikel är och dess syfte.
– Ge exempel på debattartiklar och deras centrala teman.
– Diskutera skillnaden mellan debattartiklar och andra texttyper.

Struktur av en debattartikel (15 min)

– Gå igenom de olika delarna av en debattartikel: inledning, argument, motargument, och avslutning.
– Visa på olika sätt att strukturera argumenten för tydlighet och effektivitet.
– Diskutera vikten av källor och belägg för argumenten.

Språk och stil i debattartiklar (10 min)

– Presentera exempel på stilistiska grepp som förstärker argumenten (t.ex. retoriska frågor, anekdoter).
– Diskutera vikten av att använda ett övertygande och korrekt språk.
– Ge tips på hur man kan göra texter mer engagerande.

Aktiv diskussion (10 min)

– Dela in klassen i grupper och ge dem ett aktuellt ämne att debattera.
– Låt grupperna diskutera sina ståndpunkter och uppmuntra till användning av retoriska grepp.
– Sammanfatta diskussionen och lyft fram bra exempel från grupperna.

Sammanfattning och frågor (5 min)

– Sammanfatta lektionens innehåll och mål.
– Öppna för frågor och reflektioner från eleverna.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kort debattartikel (max 400 ord) där de argumenterar för en ståndpunkt i ett aktuellt ämne. De får välja mellan olika teman som skolan presenterar såsom klimatförändringar, sociala medier, eller utbildningssystemet. Artikeln ska följa den struktur som lärt sig under lektionen och innehålla minst ett motargument.

Beräknad tidsåtgång: 30 minuter

Exit-ticket

– Vad är syftet med en debattartikel?
Svar: Att övertyga läsaren om en specifik ståndpunkt.

– Vilka är de centrala delarna av en debattartikel?
Svar: Inledning, argument, motargument, och avslutning.

– Ge ett exempel på ett stilgrepp som kan användas i en debattartikel.
Svar: Retoriska frågor.

– Hur kan man stärka sina argument i en debattartikel?
Svar: Genom att använda källor och konkreta exempel.

– Vad är vikten av att motbevisa motargument?
Svar: Det visar styrkan i den egna ståndpunkten och ger en mer övertygande text.

Hemläxa

Eleverna ska läsa en debattartikel (kan väljas from en tidning eller online) och skriva en kort analys om artikelns argumentation och språk, ca 300 ord.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska välja ett aktuellt samhällsproblem och skriva en längre debattartikel (800-1000 ord) där de utförligt presenterar sin ståndpunkt, backar upp sin argumentation med forskning och statistik, samt adresserar och bemöter flera motargument. Uppgiften syftar till att fördjupa deras analytiska och retoriska förmåga.

Förslag för nästa lektion

Retorik och argumentationstekniker

Nästa lektion kan fokusera på olika retoriska strategier och tekniker som används för att stärka argumentationen i debattartiklar. Eleverna kommer att få insikter i hur olika argumentationsformer kan påverka läsarens uppfattning. Det är relevant att lära sig om dessa verktyg för att förbättra kvaliteten på deras skrivande och argumentation, vilket knyter an till kunskapskravet för att kunna reflektera och argumentera i skrift.

Förberedelser

– Förbered och samla exempel på debattartiklar för klassdiskussion.
– Skapa en lista med aktuella ämnen för eleverna att välja mellan för sina artiklar.
– Säkerställ att eleverna har tillgång till resurser som böcker eller internet för sin hemläxa.


×