Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Instruerande text
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar skrivande av instruerande texter, där eleverna ska utveckla sin förmåga att skriva tydliga och strukturera instruktioner. Detta innefattar att skapa och förstå sakprosatexter som är beskrivande, förklarande och instruerande.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna skriva enkla texter där ord och bild samspelar, samt uttrycka sig såväl muntligt som skriftligt för olika syften och mottagare.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till instruerande texter (10 min)
– Definiera vad en instruerande text är och ge exempel.
– Diskutera syftet med instruerande texter och deras betydelse i vardagen.
– Visa några olika typer av instruktioner (matlagning, spelregler, manualer).
Genomgång av strukturer (15 min)
– Förklara hur en instruerande text är uppbyggd (titel, material, steg-för-steg instruktioner).
– Gå igenom vilka språkliga drag som är viktiga (imperativ, tydlighet).
– Diskutera vikten av att använda bilder eller diagram för att förtydliga instruktionerna.
Praktisk övning (15 min)
– Låt eleverna i par diskutera och skriva ner en kort instruktion om en enkel aktivitet (ex. hur man gör en smörgås).
– Be dem inkludera både text och eventuell bildskiss.
Wrap-up och reflektion (10 min)
– Sammanfatta de viktigaste lärdomarna från lektionen.
– Fråga eleverna om deras erfarenheter av att skriva instruktioner och vad de tyckte var enklast eller svårast.
Aktivitet
Eleverna ska i grupper om tre skapa en kort video där de demonstrerar hur man utför en enkel uppgift, exempelvis hur man knyter en slips eller gör ett enkelt hantverk. Varje grupp ska också skriva en manus som fungerar som en instruktion till videon. Aktiviteten syftar till att konkret tillämpa de kunskaper de fått om instruerande texter.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
1. Vad är syftet med en instruerande text?
– Att ge tydliga instruktioner om hur något ska göras.
2. Nämn tre viktiga delar i en instruerande text.
– Titel, material och steg-för-steg instruktioner.
3. Vilket verbtempus används oftast i instruktioner?
– Imperativ.
4. Hur kan bilder eller diagram hjälpa en instruerande text?
– De gör instruktionen enklare att förstå.
5. Ge ett exempel på en instruktion du har använt.
– (Exempel kan variera beroende på elevens erfarenhet)
Hemläxa
Skriv en instruerande text på 200-300 ord om hur man gör något du är bra på. Inkludera både text och minst en bildskiss.
Fördjupningsuppgift
Välj en tematisk fråga kring instruerande texter, till exempel “Hur påverkar teknologiska framsteg utformningen av moderna instruktioner?” Skriv en längre text på 800-1000 ord där du undersöker denna fråga med stöd av exempel och källor.
Förslag för nästa lektion
Uppbyggnad och språkliga drag i instruktioner
I nästa lektion kan vi fördjupa oss i de språkliga drag som kännetecknar instruerande texter. Vi kommer att arbeta med att identifiera dessa drag i olika exempel och även ge feedback på varandras texter. Det är relevant för att hjälpa eleverna att förbättra sina egna skriftliga instruktioner och säkerställa att de uppfyller de krav som ställs i kunskapskraven.
Förberedelser
– Förbered exempel på instruerande texter för genomgång.
– Säkra resurser för videoinspelning (t.ex. surfplattor eller mobiltelefoner).
– Samla material som kan användas för praktisk övning under lektionen.