Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 6. Svenska – Kreativt skrivande med fokus på genre

Lektionsplanering

Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Kreativt skrivande med fokus på genre

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på kreativt skrivande där eleverna får möjlighet att utforska och uttrycka sig inom olika litterära genrer. Genom att använda sina insikter från tidigare analyser ska eleverna skapa egna berättelser som speglar kännetecken i den valda genren.

Kunskapskrav

Eleven skriver egna texter med tydligt innehåll och struktur, samt visar variation i språket. Eleven kan även koppla sin berättelse till genretypiska drag och reflektera över vad som gör en berättelse intressant och engagerande.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kreativt skrivande (10 min)

• Förklara syftet med lektionen och betona vikten av kreativt skrivande som ett uttrycksmedel.
• Diskutera olika litterära genrer och deras kännetecken (t.ex. fantasy, science fiction, realism).
• Ge exempel på hur genreelement kan tillämpas i egna berättelser för att skapa en viss stämning eller känsla.

Skrivövning: Idégenerering (15 min)

• Låt eleverna brainstorma idéer för sina berättelser. De kan använda guidande frågor som: Vilka karaktärer vill de ha? Vilken miljö utspelar sig berättelsen i? Vad är konfliktens kärna?
• Eleverna ska skriva ner sina idéer och överväga vilket tema de vill utforska.

Skrivande av kort berättelse (20 min)

• Ge eleverna tid att börja skriva sina berättelser. Uppmana dem att försöka använda genretypiska drag i sin text.
• Under skrivandet bör läraren gå runt i klassrummet, ge feedback och svara på frågor som kan dyka upp.

Avslutning och reflektion (5 min)

• Samla klassen för att diskutera skrivprocessen. Fråga vad som varit lätt eller utmanande och låt några elever dela med sig av deras idéer.
• Informera dem om att de kommer att få möjlighet att fortsätta med sina berättelser i nästa lektion.

Aktivitet

Eleverna ska avsluta sina korta berättelser som de påbörjade under lektionen och förbereda sig för att kunna dela sina historier med klassen. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

1. Vilken genre valde du för din berättelse och varför?
Svar: (Elevernas egna svar kan variera)

2. Vilket tema försöker du utforska i din berättelse?
Svar: (Elevernas egna svar kan variera)

3. Hur har du försökt använda genretypiska drag i din berättelse?
Svar: (Elevernas egna svar kan variera)

4. Vilken del av skrivprocessen tyckte du var mest utmanande?
Svar: (Elevernas egna svar kan variera)

5. Hur känner du inför möjligheten att dela din berättelse nästa lektion?
Svar: (Elevernas egna svar kan variera)

Hemläxa

Fortsätt skriva på din berättelse och se till att den är minst 400-500 ord lång till nästa lektion. Tänk på att inkludera en tydlig inledning, konflikt och avslutning.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska välja en genre och skriva en längre novell (800-1000 ord) där de demonstrerar en förståelse för genretypiska element och strukturer. Berättelsen ska inkludera en komplex karaktär och en tydlig konflikt och lösning. Eleverna ska också göra en kort analys (200 ord) av sin egen novell och reflektera över valet av genre och temat de valde att utforska.

Förslag för nästa lektion

I nästa lektion kommer eleverna att få presentera sina färdiga berättelser för klassen. De ska kunna läsa sina texter och ge varandra feedback. Detta kommer att ge möjlighet till reflektion över det kreativa skrivandet och hur olika stilar och genrer kan inspirera varandra.

Förberedelser

• Skapa en presentationstext för att förbereda eleverna på hur de ska dela sina berättelser.
• Förbereda ett utrymme där eleverna kan läsa sina berättelser, vilket gör det enklare för dem att höra och se varandra.
• Sätta upp riktlinjer för peer-feedback och diskutera hur feedback ska ges på ett konstruktivt sätt.


Modern Tillbaka-knapp