Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tempo: Läsa och skriva i stationer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens syfte är att eleverna ska få utveckla sina färdigheter i att läsa och skriva. Vi fokuserar på gemensam och enskild läsning, samt strategier för att förstå, avkoda och tolka texter. Eleverna ska också få möjlighet att skapa texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag, där ord, bild och ljud samspelar. Detta omfattar även feedback och bearbetning av egna och gemensamma texter.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna delta i läsning och skriva med korrekt språkstruktur, vilket inkluderar meningsbyggnad och användning av skiljetecken. Vidare ska eleven kunna återge innehållet i olika texter och resonera om deras budskap samt ge och ta emot respons på texter.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till stationerna (10 min)
– Presentera syftet med lektionen och hur stationerna är upplagda.
– Gå igenom vad eleverna ska göra vid varje station.
– Förklara vikten av att ge och ta emot respons under aktiviteterna.
Genomgång av lässtrategier (10 min)
– Fokusera på olika lässtrategier som eleverna kan använda när de läser.
– Ge exempel på hur man kan sammanfatta och analysera en text.
– Diskutera vikten av att identifiera budskap och teman i läsning.
Skrivteknik och textbearbetning (10 min)
– Presentera grundläggande skrivtekniker som meningsbyggnad och struktur.
– Visa hur man kan bearbeta en text med hjälp av feedback.
– Diskutera hur bilder och ljud kan användas för att förstärka en text.
Elevaktiviteter vid stationerna (15 min)
– Eleverna delas in i två grupper och arbetar vid två stationer:
– **Station 1: Läsning och sammanfattning**. Eleverna läser korta texter och sammanfattar innehållet för varandra.
– **Station 2: Skrivande**. Eleverna skapar en egen berättelse utifrån en bild och ger feedback till varandra.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
– Samla eleverna och diskutera vad de har lärt sig under lektionen.
– Låt dem dela med sig av sina upplevelser och vad de tyckte om stationerna.
Aktivitet
Eleverna delas in i två grupper och arbetar vid två stationer. På den första stationen fokuserar de på att läsa korta texter där de ska sammanfatta innehållet och diskutera budskap. På den andra stationen skapar de en egen berättelse utifrån en bild. Aktiviteterna ger eleverna möjlighet att utveckla både sina läs- och skrivfärdigheter.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
1. Vilka lässtrategier kan hjälpa dig att förstå en text bättre?
Svar: Sammanfatta texten, ställa frågor och diskutera med andra.
2. Hur kan du ge feedback på en text?
Svar: Ge kommentarer på innehåll och språk, föreslå ändringar och ge beröm för vad som är bra.
3. Vad är viktigt att tänka på när du skriver en egen text?
Svar: Tänk på struktur, meningsbyggnad och användning av bilder eller ljud.
4. Hur kan bilder och ljud hjälpa till att förtydliga en text?
Svar: De kan förstärka budskapet och göra det mer intressant för läsaren.
5. Varför är det viktigt att ge och ta emot respons?
Svar: Det hjälper oss att förbättra våra texter och lär oss att se saker ur olika perspektiv.
Hemläxa
Skriv en kort sammanfattning (100-150 ord) av en text ni har läst under veckan. Diskutera även vilket budskap texten har och hur det påverkar er.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska välja en skönlitterär bok som de ska läsa och analysera. De ska skriva en rapport som innehåller en sammanfattning av handlingen, karaktärsanalys och en diskussion kring bokens budskap och teman. De ska även ge förslag på hur boken skulle kunna anpassas till en annan målgrupp eller medium (exempelvis film eller teater).
Förslag för nästa lektion
Temat: Berättande texter
I nästa lektion fokuserar vi på att skriva och analysera berättande texter. Eleverna kommer att lära sig om berättelsens uppbyggnad, inklusive inledning, händelseförlopp och avslutning. Vi kommer även att diskutera och reflektera över olika berättartekniker och stilistiska drag, med koppling till lektionens kunskapskrav.
Detta tema är relevant eftersom elevernasgående in på djupet i berättande texter hjälper dem att bättre förstå och analysera litteratur, vilket kopplar samman praktiska skrivfärdigheter och litterär analys.
Förberedelser
– Förbered texter och material för stationerna.
– Skapa exempel på texter för genomgång av lässtrategier.
– Ordna en plats för samlingen av grupper efter stationerna.