Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Skriva för olika syften och målgrupper
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll: Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att skriva olika typer av texter med anpassning till syften, mottagare och sammanhang. Eleverna ska också få insikter i hur man varierar sitt språk och sin stil beroende på den texttyp man producerar och det budskap man vill förmedla.
Kunskapskrav
Eleven skriver olika slags texter med tydligt innehåll, väl fungerande struktur och god språklig variation. Dessutom ska eleven anpassa sina texter efter syfte och mottagare samt följa grundläggande regler för språkriktighet med god säkerhet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till textanpassning (10 min)
- Förklara vad det innebär att anpassa texter efter målgrupp och syfte.
- Ge exempel på olika texttyper (t.ex. informativ, berättande, argumenterande) och hur de kan variera i språk och stil.
- Diskutera vikten av att förstå sin målgrupp för att kunna skriva effektivt.
Genomgång av texttyper (10 min)
- Gå igenom de specifika kännetecknen för olika texttyper.
- Visa exempel på erfarna texter och peka på de drag som gör dem effektiva.
- Diskutera hur innehållet formas utifrån syftet med texten.
Skrivövning: Anpassa texten (10 min)
- Eleverna får en kort, enkel text och ska omarbeta den för att passa tre olika målgrupper (t.ex. barn, vuxna och akademiska läsare).
- Be dem fokusera på att förändra språk och stil för att passa varje målgrupp.
- Låt några elever dela sina exempel med klassen.
Respons och feedback (10 min)
- Dela in eleverna i par för att ge och ta emot feedback på sina omarbetade texter.
- Ge dem riktlinjer för vad de ska fokusera på när de ger respons: tydlighet, anpassning och språk.
- Diskutera vad som fungerade bra och vad som kan förbättras i texterna.
Avslutande reflektion (10 min)
- Samla klassen för att reflektera över processen av att anpassa texter.
- Be eleverna diskutera vad de lärt sig om målgruppsanpassning och textanpassning.
- Diskutera hur man kan tillämpa dessa kunskaper i framtida skrivande.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en egen text (300-400 ord) där de väljer en specifik målgrupp och syfte, såsom att informera, berätta eller övertyga. De ska göra det med hjälp av exempel och metoder från lektionen. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
- Vad betyder det att anpassa en text? Anpassning avser att justera språk, stil och innehåll för att passa en viss målgrupp och syfte.
- Nämn tre olika texttyper. Berättande, informativ och argumenterande text.
- Hur kan man identifiera sin målgrupp? Man kan titta på ålder, intressen och kunskapsnivå hos läsaren för att anpassa texten.
- Vad är en viktig aspekt av skrivande för en specifik målgrupp? Att använda ett språk och stil som är lämpligt och förståeligt för den angivna målgruppen.
- Varför är feedback viktig i skrivprocessen? Feedback hjälper författaren att se hur texten uppfattas av andra, vilket kan leda till förbättringar.
Hemläxa
Skriv en text (300-400 ord) riktad till en specifik målgrupp och syfte. Anpassa språk och stil utifrån vad som lärt sig om textanpassning.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan välja att skriva en text i en genre av sitt val där de använder specifika tekniker för att anpassa texten efter en specifik målgrupp. De ska diskutera och reflektera över valet av språk och stil, samt varför de tror att deras val kommer att mottas positivt av syftande läsare.
Förslag för nästa lektion
Tema: Analys av reklam och dess budskap. I nästa lektion kommer eleverna att analysera olika reklamer för att förstå hur språket och bilderna används för att påverka och övertyga. Detta bygger vidare på deras förmåga att tänka kritiskt och analytiskt kring texter och ökar medvetenheten om textanpassning. Denna lektion är relevant eftersom den fordrar att eleverna tillämpar sina kunskaper om texttyper och anpassning, vilket stärker deras analytiska färdigheter i syfte att förstå hur språkbruk kan påverka beslut.
Förberedelser
- Förbered exempel på olika texttyper och reklamer för analys.
- Se till att det finns material om olika målgrupper och syften för de texter som eleverna ska arbeta med.
- Ha exempel på frasologi och stilistiska drag som kan ge vägledning under själva skrivprocessen.