Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 6. Svenska – Språk och kommunikation

Lektionsplanering

Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Språk och kommunikation

Koppling till styrdokument

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om svenska språket, dess normer, uppbyggnad och historia, samt om hur språket används och förändras i olika sociala och kulturella kontexter. Undervisningen ska även ge insikter i texttyper och deras drag, samt hur man formulerar sig i tal och skrift anpassat efter syfte och mottagare.

Kunskapskrav

Eleven samtalar om bekanta ämnen på ett sätt som upprätthåller samtalen relativt väl. Dessutom förbereder och genomför eleven muntliga framställningar med fungerande inledning, innehåll och avslutning, med relativt god anpassning till syfte och mottagare. Eleven skriver olika slags texter med relativt tydligt innehåll samt följande grundläggande regler för språkriktighet med relativt god säkerhet.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till språket och kommunikation (10 min)

  • Förklara vad språk är och dess funktioner i kommunikation.
  • Diskutera vikten av att anpassa språket efter syfte och mottagare.
  • Ge exempel på olika språkformer och deras användning i samhället.

Genomgång av texttyper (10 min)

  • Introducera olika texttyper (exempelvis beskrivande, förklarande, argumenterande texter).
  • Visa exempel på varje texttyp och diskutera deras specifika drag och syften.
  • Gå igenom hur man strukturerar en text utifrån syfte och målgrupp.

Språkriktighet och skrivregler (10 min)

  • Betona vikten av språkriktighet och ge en kort genomgång av grundläggande grammatik och skrivregler.
  • Använd exempel för att illustrera vanliga misstag och hur man kan undvika dem.
  • Diskutera skillnaden mellan talat och skrivet språk.

Muntlig framställning (10 min)

  • Presentera hur man förbereder en muntlig presentation, inklusive planering, inledning, huvuddel och avslutning.
  • Diskutera vikten av ögonkontakt, röstläge och kroppsspråk vid framförande.
  • Ge exempel på försäljningsargument och hur man anpassar dem efter publiken.

Frågestund och reflektion (10 min)

  • Öppna upp för frågor om veckans tema.
  • Be eleverna reflektera över sina egna erfarenheter av språk och kommunikation.
  • Uppmuntra diskussion och delande av exempel från deras egna liv.

Aktivitet

Eleverna ska i grupper om 3-4 personer skapa och framföra en kort presentation om ett ämne de väljer, där de använder sig av minst två olika texttyper och följer de skrivregler de lärt sig. De ska också göra en plan för sin presentation och fördela roller inom gruppen. Presentationerna ska anpassas efter en vald målgrupp (exempelvis andra elever eller lärare).

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

  • Vad är språket och vilken funktion har det i kommunikationen?
    • Språket är ett system av tecken och symboler som människor använder för att kommunicera. Det gör det möjligt att uttrycka tankar, känslor och information.
  • Nämn tre olika texttyper och deras syften.
    • Beskrivande text: att ge en tydlig bild av ämnet.
    • Förklarande text: att beskriva hur något går till eller varför något är så.
    • Argumenterande text: att övertyga läsaren om en åsikt.
  • Vad menas med språkriktighet?
    • Språkriktighet innebär att följa de grammatiska och stilistiska regler som styr språkets användning för att säkerställa klarhet och begriplighet.
  • Hur anpassar man sitt språk efter syftet?
    • Man väljer ord och uttryck noggrant för att passa målgruppen och syftet med kommunikationen. Exempelvis kan språket vara formellt i en akademisk text och mer avslappnat i en personlig blogg.
  • Vilka är några viktiga faktorer när man gör en muntlig presentation?
    • Det är viktigt att ha en tydlig struktur, att vara medveten om kroppsspråk och röstläge, och att engagera publiken.

Hemläxa

Skriv en kort text (200-300 ord) där du reflekterar över hur du använder språk i ditt eget liv. Beskriv tillfällen när du anpassar ditt språk för olika mottagare och syften.

Fördjupningsuppgift

Som en del av fördjupningsuppgiften kan eleverna välja att göra en analys av en texttyp av deras val, där de identifierar dess typiska drag och strukturer och även skriver en egen text utifrån den valda texttypen. Dessutom ska de diskutera val av språk och stil samt hur dessa val påverkar mottagaren.

Förslag för nästa lektion

Tema: Tolkning och analys av skönlitteratur.

I nästa lektion kommer vi att fokusera på att läsa och analysera skönlitteratur. Eleverna kommer att få möjlighet att diskutera teman, karaktärer och budskap i en utvald text. Denna lektion är relevant för att fördjupa elevernas förståelse för textanalys och utveckla deras förmåga att resonera kring litterära verk.

Förberedelser

  • Välj en passande skönlitterär text avsedd för lektionen.
  • Förbered exempel på olika texttyper och stilistiska drag att visa på lektionen.
  • Förbered material för diskussion och reflektion kring språk och kommunikation.

Modern Tillbaka-knapp