Lektionsplanering: Subjunktioner
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Subjunktioner
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få kunskap om subjunktioner, deras funktion och hur de används för att binda samman huvudsatser med bisatser i meningar.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på subjunktioner och använda dem korrekt för att skapa bisatser som ger mer information i meningar.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till subjunktioner (10 min)
- Förklara vad subjunktioner är och deras roll i språket.
- Ge exempel på vanliga subjunktioner som “eftersom”, “om”, “när”, “att”, “så att”.
- Diskutera hur subjunktioner används för att binda samman huvudsatser med bisatser.
Funktion av subjunktioner (10 min)
- Förklara skillnaden mellan huvudsatser och bisatser.
- Ge exempel på hur en bisats kompletterar en huvudsats, t.ex. “Jag går hem eftersom det regnar.”
- Låt eleverna diskutera hur bisatser kan ge mer information och förtydliga.
Användning av subjunktioner i meningar (10 min)
- Diskutera hur subjunktioner används för att skapa komplexa meningar.
- Ge exempel på meningar med subjunktioner och be eleverna identifiera dem.
- Be eleverna öva på att skapa egna meningar där de använder subjunktioner.
Aktivitetsfrågor och diskussion (10 min)
- Ställ frågor till klassen om subjunktioner och låt dem ge egna exempel på bisatser.
- Diskutera hur subjunktioner kan förändra meningens struktur och betydelse.
- Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om subjunktioner.
Aktivitet
Be eleverna i grupper om tre att skriva en fiktiv nyhetsartikel. Artikeln ska innehålla minst fem meningar med bisatser som använder subjunktioner. Efter att grupperna har skrivit sina artiklar ska de få några minuter att presentera sina artiklar för klassen. Detta kommer att ge dem möjlighet att praktisera användningen av subjunktioner i ett autentiskt sammanhang.
Exit-ticket
- Vad är en subjunktion? (Svar: En subjunktion är ett ord som används för att binda samman en bisats med en huvudsats.)
- Ge exempel på en subjunktion. (Svar: Eftersom)
- Vad är en bisats? (Svar: En bisats är en del av en mening som inte kan stå ensam och som ger mer information om huvudsatsen.)
- Hur påverkar subjunktioner meningens betydelse? (Svar: De ger mer detaljer och sammanhang till huvudsatser.)
- Varför är subjunktioner viktiga i språket? (Svar: De gör det möjligt att skapa komplexa meningar och uttrycka mer nyanserade tankar.)
Hemuppgift
Inga specifika uppgifter angivna.
M.v.h. Isak Skogstad