Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Teknik
Tema: Hållbar konsumtion och produktion
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I årskurs 6 ska eleverna lära sig om hållbar konsumtion och produktion, inklusive hur val av produkter påverkar miljön och samhället. Centralt innehåll innefattar även att förstå vikten av att minska avfall, välja hållbara alternativ och hur olika processer i tillverkning och distribution kan göras mer miljövänliga.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna beskriva hur konsumtion och produktion påverkar miljön och samhällsutvecklingen samt ge exempel på hållbara val och sätt att minska avfall.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till hållbar konsumtion (10 min)
• Definiera begreppen hållbar konsumtion och produktion samt deras betydelse för en hållbar framtid.
• Diskutera konsekvenserna av ohållbar konsumtion, såsom avfall, resursbrist och miljöförstöring.
• Ge exempel på vad som menas med hållbara val i vardagen, som att välja lokala och ekologiska produkter.
Gruppdiskussion: Konsumtionens påverkan (15 min)
• Dela in klassen i grupper och ge dem en uppgift att diskutera och identifiera exempel på hur deras egna konsumtionsvanor påverkar miljön.
• Be dem fundera på vilka produkter de använder regelbundet och hur dessa produkter produceras.
• Varje grupp ska sammanfatta sina insikter och diskutera alternativa, mer hållbara val.
Praktisk aktivitet: Skapa en konsumtions- och avfallsplan (15 min)
• Eleverna får i uppdrag att skapa en plan för hur de kan minska sin egen avfallsgenerering och göra mer hållbara konsumtionsval i sina liv.
• De kan inkludera strategier för att återanvända, återvinna, och göra medvetna val samt prioriteringar av hållbara produkter.
• Grupperna får presentera sina planer och diskutera hur lätt eller svårt det kan vara att genomföra dessa idéer.
Reflektion och avslutande diskussion (5 min)
• Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om hållbar konsumtion och dess påverkan på miljön.
• Ställ frågor om hur de kan fortsätta att göra medvetna val och sprida kunskap om hållbarhet.
Aktivitet
Eleverna deltar i diskussioner om sina konsumtionsvanor och arbetar i grupper för att skapa sina egna konsumtions- och avfallsplaner. Beräknad tidsåtgång: 25 minuter.
Exit-ticket
• Vad innebär hållbar konsumtion?
Svar: Att göra val som skyddar miljön och inte överutnyttjar resurser.
• Nämn en produkt som kan vara ohållbar.
Svar: Engångsplastprodukter som plastpåsar och plastflaskor.
• Hur kan vi minska avfall i vår vardag?
Svar: Genom att återanvända, återvinna, och välja produkter med lite förpackning.
• Varför är det viktigt att tänka på hållbar produktion?
Svar: För att minska påverkan på miljön och skydda resurser för framtida generationer.
• Ge ett exempel på ett hållbart val du kan göra.
Svar: Att köpa ekologiska livsmedel eller använda en återanvändbar vattenflaska.
Hemläxa
Skriv en kort text (ca 100 ord) om en produkt du kan ersätta med ett mer hållbart alternativ. Beskriv skillnaderna och hur ditt val kan påverka miljön.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan göra en djupgående studie av ett särskilt hållbart produktionsföretag, inklusive hur de tillverkar sina produkter och vilka hållbara metoder de tillämpar. Eleverna ska presentera sina fynd i en rapport och diskutera hur andra företag kan lära av dessa exempel.
Förslag för nästa lektion
Temat: Klimatförändringar och deras påverkan på samhället. Nästa lektion kan fokusera på klimatförändringar, deras orsaker och effekter på samhället och miljön. Eleverna kan lära sig om växthusgaser, global uppvärmning och vilka åtgärder som kan vidtas för att motverka dessa förändringar. Diskussionerna kan också inkludera hur teknologi och innovationer kan bidra till att bekämpa klimatförändringar.
Förberedelser
• Samla exempel på hållbara och ohållbara produkter samt förpackningar.
• Förbered material för konsumtions- och avfallsplanen.
• Hämta relevant information och statistik om vårt avfall och konsumtionsmönster och hur det påverkar miljön.