Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Hem- och konsumentkunskap
Tema: Hållbarhet och etik i konsumtion
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska fokusera på de etiska och sociala aspekterna av konsumtion, inklusive rättvis handel, miljövänliga produktionsmetoder och konsumentens ansvar. Eleverna ska lära sig hur deras konsumtionsval kan påverka både människor och miljö och vad som menas med hållbara och etiska val i relation till produkter och tjänster.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna diskutera och ge exempel på hur etik och miljö kopplas till konsumtion och produkter. De ska också kunna reflektera över sina egna konsumtionsval och hur dessa kan anpassas för att bli mer etiska och hållbara.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till hållbarhet och etik (10 min)
• Presentera lektionens tema: att förstå kopplingen mellan etik och konsumtion.
• Diskutera med eleverna: “Vad är etiska frågor kopplade till konsumtion?” och “Vad betyder rättvis handel?”
• Knyta an till aktuella exempel på etiska dilemman kring konsumtion (t.ex. arbete under dåliga förhållanden, produktion av billig kläder).
Genomgång av rättvis handel och etiska val (15 min)
• Förklara vad rättvis handel innebär och hur det skiljer sig från traditionell handel.
• Diskutera hur val av produkter (exempelvis fair trade-produkter) kan påverka producenter och deras samhällen.
• Ställ frågor som: “Hur påverkar våra val av produkter människor i andra länder?”
Gruppaktivitet: Etiska konsumtionsval (20 min)
• Dela in klassen i grupper och ge dem uppdraget att analysera olika produkter (t.ex. kläder, livsmedel, elektronik) och bedöma deras etiska och miljömässiga inverkan.
• Grupperna ska diskutera vad som gör en produkt etisk eller oetisk, och presentera sina slutsatser.
• Låt dem skapa en lista med rekommenderade etiska alternativ inom deras produktkategori.
Sammanfattande diskussion och reflektion (5 min)
• Samla klassen för en gemensam reflektion om vad de har lärt sig om etik och konsumtion.
• Fråga: “Hur kan vi som konsumenter göra medvetna, hållbara och etiska val?”
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skriva en personlig handlingsplan (minst 150 ord) för hur de kan göra mer etiska konsumtionsval i sin egen vardag, såsom att välja rättvis handel eller tänka på miljöpåverkan. Beräknad tidsåtgång: 10 minuter.
Exit-ticket
• Vad innebär rättvis handel?
◦ Handel som säkerställer att producenter får en rättvis betalning och arbetar under rimliga förhållanden.
• Nämn en fördel med att köpa etiska produkter.
◦ Stöder producenter och hjälper till att förbättra livsvillkoren för dem.
• Varför är det viktigt för konsumenter att tänka på etiska aspekter av sina köp?
◦ För att göra medvetna val som påverkar människor och miljö positivt.
• Ge exempel på etiska produkttyper.
◦ Fair trade-kaffe, ekologiska livsmedel, second-hand kläder.
• Hur kan vi påverka företag att bli mer etiska?
◦ Genom att efterfråga etiska produkter och använda vår köpkraft.
Hemläxa
Eleverna ska undersöka och dokumentera tre produkter de brukar köpa och ta reda på om det finns etiska alternativ till dessa. De ska skriva en text (minst 200 ord) där de presenterar sina fynd och diskuterar eventuell skillnad i pris och kvalitet mellan produkterna.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan välja en specifik produktkategori (exempelvis kläder eller livsmedel) och göra en djupgående analys av dess produktionskedja, inklusive eventuella etiska och miljömässiga problem som kan uppstå. De ska skapa en rapport eller presentation (minst 500 ord) med sina resultat och förslag på hur man kan förbättra situationen.
Förslag för nästa lektion
Innovation för social hållbarhet
I nästa lektion kan fokus ligga på vilka innovationer som skapas för att lösa sociala problem kopplade till konsumtion och produktion. Eleverna kommer att diskutera hur teknologi och nya idéer kan användas för att främja social rättvisa och miljöhållbarhet. Kunskapskraven kommer att handla om att reflektera över hur innovation kan främja en mer rättvis och hållbar värld.
Förberedelser
• Samla exempel och resurser om etisk konsumtion och rättvis handel.
• Förbereda material för grupprapportering och diskussion.
• Se till att resurser för hemuppgiften är tillgängliga, som böcker och internet för att göra research.