Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Engelska
Tema: Pronomens roll i meningsstrukturen
Koppling till styrdokument
Undervisningen ska ge eleverna en djupare förståelse av pronomen och deras funktion i meningsstrukturen. Genom att lära sig om olika typer av pronomen och deras användning, kommer eleverna att kunna göra sina meningar mer flytande och lättförståeliga.
Centralt innehåll
Eleven kan använda olika typer av pronomen korrekt i skrift och tal. De förstår när och hur man använder subjekt-, objekts- och possessiva pronomen.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till pronomen (10 min)
• Förklara vad pronomen är och syftet med dem: att ersätta substantiv för att undvika upprepning och göra språket mer varierat.
• Gå igenom de tre huvudtyperna av pronomen:
- Subjektpronomen (I, you, he, she, it, we, they)
- Objektpronomen (me, you, him, her, it, us, them)
- Possessiva pronomen (my, your, his, her, its, our, their)
Användning av subjekt- och objektpronomen (10 min)
• Diskutera skillnaden mellan subjekt- och objektpronomen. Ge exempel på varje typ:
- Subjekt: “She plays soccer.” (Hon utför handlingen)
- Objekt: “I see her.” (Hon tar emot handlingen)
• Låt eleverna ge exempel på egna meningar med subjekt- och objektpronomen.
Praktisk övning: Omformulera meningar (15 min)
• Ge eleverna meningar där de ska byta ut substantiv mot korrekt pronomen. Till exempel: “Sara likes to play tennis. Sara is very good at it.” kan bli “Sara likes to play tennis. She is very good at it.”
• Be dem att arbeta i par och diskutera sina svar.
Aktivitet: Skapa dialoger med pronomen (15 min)
• Dela in klassen i grupper och ge dem i uppgift att skriva en kort dialog där pronomen används. De ska sträva efter att använda både subjekt- och objektpronomen.
• Låt dem framföra sina dialoger för klassen och markera dialogernas användning av pronomen.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
• Sammanfatta dagens lektion och diskutera vikten av att använda pronomen för att göra språket mer flytande.
• Fråga eleverna vad de tyckte var mest utmanande eller intressant med lektionen.
Aktivitet
Eleverna kommer att dela sina dialoger i små grupper och få feedback på hur de har använt pronomen. Klienten får möjligheten att ställa frågor och diskutera deras användning. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
• Vad är ett pronomen? (Svar: Ett ord som ersätter ett substantiv.)
• Nämn två typer av pronomen. (Exempel: Subjektpronomen och objektpronomen)
• Vad är skillnaden mellan subjekt- och objektpronomen? (Svar: Subjektpronomen utför handlingen, objektpronomen tar emot den.)
• Ge ett exempel på en mening som använder ett possessivt pronomen. (Exempel: “This is my book.”)
• Hur kan användning av pronomen förbättra ditt skrivande? (Öppen fråga)
Hemläxa
Skriv fem meningar där du använder olika typer av pronomen. Tänk på att inkludera både subjekt- och objektpronomen samt possessiva pronomen.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få i uppgift att läsa en kort text och identifiera alla pronomen de hittar. De ska också diskutera med sina klasskamrater varför dessa pronomen valdes i texten och hur de förbättrar textens flyt och förståelse.
Förslag för nästa lektion
Tema: Skillnader i språkbruk och stil
I nästa lektion kan fokus ligga på att utforska skillnader i språkbruk och stil i engelska. Eleverna kommer att lära sig om formellt och informellt språk, samt när och hur man använder varje typ i olika sammanhang.
Förberedelser
• Samla exempel på meningar med olika pronomen för att använda under lektionen.
• Förbereda övningar och uppgifter om pronomenanvändning.
• Se till att få resurser för fördjupningsuppgifter och reflekterande skrivande.