En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 7. Franska – Mat och dryck

Lektionsplanering

Årskurs: 7

Ämne: Franska

Tema: Mat och dryck

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att eleverna ska lära sig ord och fraser relaterade till mat och dryck. Eleverna ska även förstå kulturella aspekter av fransk matkultur.

Kunskapskrav

Eleven kan förstå och använda ord och fraser som rör mat och dryck och kan delta i muntlig kommunikation i dessa sammanhang.

Lärarledda instruktioner
Introduktion av mat- och dryckesord (15 min)

Presentera vanliga maträtter och drycker, t.ex. “pain” (bröd), “fromage” (ost) och “eau” (vatten). Använd bilder och exempel på typiska franska maträtter. Låt eleverna öva ord och fraser genom repetition.

Matkultur i Frankrike (10 min)

Berätta om traditionella måltider och hur de äter i Frankrike. Diskutera skillnader mellan fransk och svensk matkultur, som att fransmän ofta äter flera rätter. Visa korta klipp eller bilder för att illustrera måltider.

Skapa menyer (15 min)

Dela upp eleverna i grupper för att skapa en “fransk meny”. Varje grupp ska inkludera förrätt, huvudrätt och efterrätt med franska termer. Låt dem presentera sin meny för varandra.

Rollspel: Beställning på restaurang (5 min)

Låt grupperna öva på att beställa mat i en påhittad restaurang, där de ska använda franska fraser, till exempel “Je voudrais…” (Jag skulle vilja…). Ge exempel på hur man kan föra en konversation på restaurang.

Sammanfattning och frågor (5 min)

Gå igenom vad som har diskuterats under lektionen. Besvara eventuella frågor från eleverna.

Aktivitet

Eleverna får i par öva på att beställa mat i en simulerad restaurangmiljö. De får varsin meny och ska föra en dialog som inkluderar beställningar på franska. Beräknad tidsåtgång: 15 minuter.

Exit-ticket
  • Vad betyder “Je voudrais”? (Svar: Jag skulle vilja)
  • Nämn en vanlig fransk maträtt. (Svar: Ratatouille)
  • Hur säger man “vatten” på franska? (Svar: Eau)
  • Vad är skillnaden mellan “entrée” och “plat principal”? (Svar: Förrätt och huvudrätt)
  • Hur beställer man desserter på franska? (Svar: Genom att säga “Je prends…” följt av dessertnamn.)
Hemläxa

Skriv en kort text (100-150 ord) där du beskriver din favoritmat och varför du gillar den. Använd så många franska termer som möjligt.

Fördjupningsuppgift

Gör en detaljerad “matbeskrivning” av en specifik fransk maträtt (200 ord) och inkludera ingredienser och tillagningssätt. Texten ska vara på franska och visa på kulturell förståelse.

Förslag för nästa lektion

Tema: Sport och fritidsaktiviteter. I nästa lektion kommer vi att fokusera på sport och fritidsaktiviteter, där eleverna kommer att lära sig ord och fraser kopplade till olika sporter. Denna lektion kommer att koppla tillbaka till var eleverna intressen och hjälpa dem att kommunicera om sin fritid.

Förberedelser

Samla bilder och exempel på franska maträtter och drycker. Förbereda menyer för grupprumsövningen. Samla information om fransk matkultur för diskussion.


×