Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Musik
Tema: Kreativt musikskapande med teknik
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att utforska hur teknik kan användas i musikskapande och arrangemang. Detta inkluderar att arbeta med digitala musikinstrument, mjukvaror och applikationer för att skapa egna ljud och arrangemang.
Kunskapskrav
Eleven kan använda digitala verktyg för att skapa och arrangera musik. Eleven kan också beskriva sin skapandeprocess och reflektera över hur teknik påverkar musikaliskt uttryck.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till teknik i musikskapande (10 min)
- Diskutera hur teknologi har förändrat musikskapande, från inspelningstekniker till digitala musikinstrument och programvara.
- Ge exempel på populär musikprogramvara (t.ex. GarageBand, FL Studio, Ableton Live) och hur de kan användas i kreativa processer.
- Ställ frågor om elevernas egna erfarenheter av att använda teknik i musik.
Demonstration av musikprogram (15 min)
- Visa hur man kommer igång med ett mjukvaruprogram för att skapa musik.
- Demonstrera grundläggande funktioner som inspelning av ljud, användning av loopar och effekter.
- Låt eleverna se ett exempel på en enkel låt som skapats med hjälp av teknik.
Grupparbete med musikskapande (20 min)
- Dela in klassen i grupper och låt dem arbeta med att skapa en egen låt eller arrangemang med hjälp av ett valt musikprogram.
- Ge dem riktlinjer för projektet och uppmuntra dem att experimentera med olika ljud och instrument.
- Ge stöd och feedback under arbetet och låt dem ställa frågor kring processen.
Framträdande och reflektion (5 min)
- Varje grupp får möjlighet att frammana sin skapelse för klassen.
- Diskutera med klassen om hur tekniken har hjälpt eller hindrat dem i deras kreativa process och vilken skillnad den gör i deras musikskapande.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en egen låt eller arrangemang med hjälp av digitala verktyg och presentera det för klassen. De ska också reflektera över hur tekniken har stöd i deras skapandeprocess.
Du kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad var det mest intressanta du lärde dig idag om musikskapande med teknik?
- Svar: (Eleven ger sin reflektion.)
- Hur tror du att teknik kan förändra hur musik skapas i framtiden?
- Svar: (Eleven spekulerar om framtiden.)
- Vilka verktyg kände du var mest användbara för att skapa musik?
- Svar: (Eleven ger sin åsikt.)
- Hur kände du att du kunde uttrycka din kreativitet med hjälp av tekniska verktyg?
- Svar: (Eleven reflekterar över kreativitet.)
- Skulle du vilja lära dig mer om digital musikproduktion? Varför?