Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 7. Slöjd – Syslöjd

Lektionsplanering i Slöjd

Årskurs: 7

Ämne: Slöjd

Tema: Syslöjd

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll avser att ge eleverna kunskaper om olika material och redskap inom syslöjd, samt metoder för att forma och bearbeta textilier. Det inkluderar också förståelse för arbetsprocessen och design av egna skapelser.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna genomföra enklare arbeten i textil samt använda grundläggande tekniker och redskap. De ska också kunna redogöra för arbetsprocesser och utvärdera sina resultat.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till syslöjd (10 min)

  • Presentera dagens tema och mål för lektionen.
  • Gå igenom säkerhetsregler för användning av syverktyg.
  • Visa exempel på projekt som kan göras under lektionen.

Materialval och redskap (10 min)

  • Diskutera typer av textilier och deras användningsområden.
  • Gå igenom olika syverktyg och deras funktioner.
  • Låt eleverna ställa frågor om material och redskap.

Genomgång av grundläggande sytekniker (15 min)

  • Demonstrera grundläggande sytekniker såsom raksöm och sicksacksöm.
  • Låt eleverna prova teknikerna på tygprover.
  • Ge tips om hur man kan undvika vanliga misstag.

Planering av eget projekt (15 min)

  • Eleverna börjar skissa och planera sina egna syprojekt.
  • Diskutera hur de ska välja material och vilka tekniker de ska använda.
  • Ge möjlighet för eleverna att få feedback på sina idéer.

Aktivitet

Eleverna ska välja ett eget syslöjdprojekt att arbeta med under lektionen. De får skissa på sin idé, välja material och börja det praktiska arbetet med att sy. Under aktiviteten ska eleverna använda de sytekniker de lärt sig och få möjlighet att arbeta kreativt med sina val av design och material.

Exit-ticket

  • Vilka syverktyg använde du idag? Svar: Sak och nål, sax, måttband.
  • Nämn en syteknik som du lärt dig. Svar: Raksöm.
  • Vad valde du för material till ditt projekt? Svar: Bomull.
  • Hur kände du när du arbetade med ditt projekt? Svar: Jag kände mig kreativ/inspirerad.
  • Vad skulle du göra annorlunda nästa gång? Svar: Planera mer noggrant.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en reflektion över sin syupplevelse i klassrummet, inklusive vad de lärde sig, eventuella utmaningar de stötte på samt hur de kan förbättra sitt arbete nästa gång. Denna hemuppgift kan fungera både som en läxa och som en kompletteringsuppgift för dem som missade lektionen.

Citat

”Kreativitet är intelligens som har roligt.” – Albert Einstein, 1955. Detta citat framhäver vikten av kreativitet i skapandeprocesser och anknyter till syslöjdens individuella och kreativa aspekter, där eleverna får möjlighet att uttrycka sig genom sitt skapande.


Modern Tillbaka-knapp
×