Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Svenska
Tema: Identitet i samhället: Stereotyper och normer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion kommer att fokusera på hur stereotyper och normer påverkar identiteten i samhället och litteraturen. Eleverna kommer att analysera hur förväntningar på kön, ålder, etnicitet och andra faktorer kan forma individers identitet och livsval. Lektionen syftar till att öka medvetenheten om dessa samhälleliga aspekter och deras innebörd för individen och samhället.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna reflektera över och diskutera hur normer och stereotyper påverkar identiteter och relationer, samt relatera detta till skönlitterära verk och uttrycka egna tankar och analyser kring dessa teman.
Lärarledda instruktioner
Inledning till normer och stereotyper (10 min)
• Introducera begreppen stereotyper och normer och förklara deras roll i samhället och hur de kan påverka individers identitet.
• Diskutera exempel på vanliga stereotyper och normer som existerar i samhället.
• Fråga eleverna om de har erfarenheter av stereotyper i sina egna liv.
Gruppaktivitet: Stereotyplista (15 min)
• Dela in eleverna i grupper och ge dem i uppgift att skapa en lista över vanliga stereotyper och normer i olika sammanhang (t.ex. skolan, familjen, media).
• Låt grupperna presentera sina listor och diskutera hur dessa stereotyper kan påverka individer.
• Sammanställ en gemensam lista på tavlan.
Analys av litterära exempel (15 min)
• Ge eleverna utdrag från en eller flera skönlitterära texter där stereotyper och normer spelar en central roll.
• Diskutera gemensamt hur dessa faktorer påverkar karaktärernas identiteter och förhållanden.
• Ställ frågor för att vägleda eleverna i att tänka kritiskt kring texten.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
• Sammanfatta lektionens diskussioner och insikter kring identitet, stereotyper och normer.
• Låt eleverna reflektera över vad de har lärt sig och ställa frågor till varandra.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en kort reflektion (200-300 ord) där de beskriver en situation i deras liv eller i samhället där normer eller stereotyper påverkat identiteten eller beteendet. De uppmanas att tänka kritiskt och reflektera över hur dessa faktorer kan påverka deras omgivning och liv. Denna aktivitet ska hjälpa dem att göra personliga kopplingar till temat och öva på sina skrivfärdigheter.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
• Vad är en stereotyp?
◦ Svar: En förenklad och generaliserad uppfattning om en grupp människor som kan leda till fördomar.
• Ge ett exempel på en norm som påverkar identitet.
◦ Svar: Normen att tjejer ska vara snälla och omtänksamma medan killar ska vara tuffa och tävlingsinriktade.
• Hur kan normer och stereotyper påverka individers liv?
◦ Svar: De kan påverka hur individer uppfattas, hur de handlar och vilket stöd de får av samhället.
• Vilken roll spelar litteratur i att belysa stereotyper?
◦ Svar: Litteratur kan utmana, förstärka eller nyansera våra uppfattningar om normer och stereotyper genom att ge konkreta exempel på karaktärers liv.
• Vad har du lärt dig om normer och stereotyper i dagens lektion?
◦ Svar: Jag har lärt mig att normer och stereotyper har stor påverkan på identitet och att vi kan ifrågasätta dem i litteraturen och livet.
Hemläxa
Eleverna ska läsa ett kapitel ur en roman eller novell där normer och stereotyper är framträdande och skriva en kort analys (300-400 ord) av hur dessa teman påverkar karaktärerna i texten.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska välja en skönlitterär text där stereotyper utmanas och göra en djupgående analys av hur författaren framställer dessa. De ska också diskutera egna reflektioner om hur detta kan kopplas till nutida samhälle och deras egna liv.
Förslag för nästa lektion
Identitet och sociala medier. Denna lektion skulle undersöka hur sociala medier påverkar uppfattningar om identitet och hur dessa plattformar kan förstärka eller utmana stereotyper och normer. Genom att analysera hur identitet presenteras i sociala medier kommer eleverna att få förståelse för den moderna identitetsutvecklingen och de utmaningar som följer med det. Detta kommer att ge en relevant och aktuell koppling till tidigare diskussioner kring identitet och normer.
Förberedelser
• Välj ut litterära exempel som adresserar normer och stereotyper.
• Förbered diskussionsfrågor relaterade till hur sociala medier påverkar identitet.
• Säkerställ att eleverna har tillgång till material och resurser för att stödja diskussionerna.