Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Svenska
Tema: Identitet och sociala medier
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I denna lektion kommer vi att fokusera på hur sociala medier påverkar identitet och hur denna påverkan kan spegla och utmana normer och stereotyper. Eleverna kommer att analysera hur identiteter konstrueras på sociala medieplattformar och diskutera de effekter detta kan ha på individens uppfattning om sig själv och andra. Lektionen syftar till att öka medvetenheten om sociala mediers roll i identitetsutvecklingen.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna diskutera och analysera hur sociala medier påverkar identitet och relationer, samt relatera dessa insikter till skönlitterära verk och dela egna reflektioner och analyser.
Lärarledda instruktioner
Inledning till sociala medier och identitet (10 min)
• Introducera temat kring sociala medier och hur dessa påverkar bilden av identitet.
• Diskutera vilka plattformar eleverna använder och vilka typer av identiteter som presenteras där.
• Ställ frågor som: Vad tror ni att sociala medier betyder för hur vi ser på oss själva och andra?
Gruppdiskussion: Konstruktion av identitet (15 min)
• Dela in eleverna i små grupper och be dem diskutera hur identiteter formas och förändras på sociala medier.
• Uppmana dem att tänka på exempel som foton, inlägg och interaktioner som förstärker eller utmanar olika identiteter.
• Låt grupperna sammanfatta kort vad de diskuterat.
Analys av litterära och mediala exempel (15 min)
• Presentera ett eller flera exempel på hur identitet skildras i sociala medier samt i skönlitteratur.
• Diskutera gemensamt skillnaderna och likheterna i hur identitet framställs i de olika medierna.
• Ställ frågor som: Hur skiljer sig presentationen av identitet på sociala medier jämfört med i litteraturen?
Sammanfattning och reflektion (10 min)
• Sammanfatta lektionens centrala tankar och insikter kring identitet och sociala medier.
• Låt eleverna reflektera över hur de själva påverkas av sociala medier och diskutera vad de har lärt sig.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en personlig presentation (200-300 ord) av hur de uppfattar sin egen identitet i relation till sociala medier. De ska reflektera över hur deras användning av sociala medier påverkar hur de ser på sig själva och hur de vill bli sedda av andra. Denna aktivitet hjälper dem att göra personliga kopplingar till temat samt fördjupa sina skrivfärdigheter.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
• Hur påverkar sociala medier vår identitet?
◦ Svar: De påverkar hur vi presenterar oss själva och hur vi uppfattas av andra, vilket kan forma vår självkänsla och identitetsbild.
• Nämn en negativ effekt sociala medier kan ha på identiteten.
◦ Svar: Stereotyper och orealistiska ideal kan leda till dålig självkänsla och identitetskriser.
• Vad är en fördel med sociala medier när det kommer till identitet?
◦ Svar: De ger möjlighet att uttrycka sig och hitta gemenskaper med likasinnade, vilket kan stärka identiteten.
• Hur kan litteratur och sociala medier komplettera varandra?
◦ Svar: Båda kan ge insikter i olika identiteter och påverkan på samhället, och båda kan användas för att kritiskt granska normer.
• Vad har du lärt dig idag om identitet och sociala medier?
◦ Svar: Jag har lärt mig hur sociala medier kan både stärka och utmana vår identitet och att identiteten är något som ständigt förändras.
Hemläxa
Eleverna ska läsa en text som handlar om identitet på sociala medier och skriva en analys (300-400 ord) av hur texten kopplar till temat identitet och normer i det digitala rummet.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska välja en social mediekampanj och göra en djupgående analys av hur identiteten presenteras och påverkas. De ska diskutera eventuella positiva och negativa effekter av kampanjen i relation till normer och stereotyper i samhället.
Förslag för nästa lektion
Identitet och genus i litteraturen
Denna lektion skulle fokusera på hur genus påverkar identitet och hur detta tematisk utforskas i skönlitteraturen. Eleverna kommer att kunna jämföra och analysera hur mänsklig identitet skildras i sakliga och fiktiva verk, med kopplingar till normer kring kön och hur dessa normer utmanas eller förstärks. En sådan lektion bygger vidare på tidigare diskussioner om identitet och kommer att ge eleverna verktyg att kritiskt granska genusroller.
Förberedelser
• Välj ut litterära exempel där genus och identitet utforskas.
• Förbered diskussionsfrågor kring hur genus påverkar identitet och relationer.
• Samla resurser och material som är relevant för att stödja elevernas förståelse av ämnet.