Lektionsplanering
Årskurs: 8
Ämne: Svenska
Tema: Identitet i sociala medier
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion kommer att belysa hur sociala medier påverkar individers identitet och självbild. Eleverna kommer att diskutera och analysera hur sociala plattformar använder olika kulturella uttryck och hur dessa kan påverka hur vi presenterar oss själva och uppfattar andra.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på hur sociala medier påverkar identitet och beskriva dessa fenomen med stöd av aktuella exempel. Eleven visar förmåga att reflektera över och diskutera relationer mellan medier och identitet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till sociala medier och identitet (10 min)
• Presentera syftet med lektionen och kortfattat definiera sociala medier.
• Diskutera hur sociala medier har blivit en viktig del av ungas liv och påverkar deras identitet.
Diskussion om sociala medier och självbild (15 min)
• Analysera olika sociala medier (Instagram, TikTok, Snapchat) och deras funktioner.
• Besvara frågor som: Hur uppfattar vi oss själva i sociala medier? Hur skapas en “idealbild”?
• Engagera eleverna i en öppen diskussion om deras erfarenheter och observationer.
Grupparbete: Utvärdera en plattform (15 min)
• Dela in eleverna i små grupper och låt dem välja en social medieplattform att utvärdera.
• Varje grupp ska diskutera och analysera plattformens påverkan på identitet och självbild, samt dess fördelar och nackdelar.
• Be grupperna att förbereda en kort sammanfattning av sina åsikter att dela med klassen.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
• Återsamla klassen och låt grupperna dela sina tankar och insikter.
• Diskutera gemensamt hur sociala medier kan hjälpa eller hindra oss i vår identitetsskapande process.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en kort reflektion (200-300 ord) om deras egna upplevelser med sociala medier och hur de tror att det har påverkat deras identitet. De ska använda konkreta exempel från sina egna liv för att stärka sina argument. Beräknad tidsåtgång: 15 minuter.
Exit-ticket
• Vilken social medieplattform använder du mest?
◦ Svar: Jag använder mest Instagram.
• Hur tycker du att sociala medier påverkar din självbild?
◦ Svar: Det gör att jag känner press att se perfekt ut.
• Nämn en fördel med sociala medier.
◦ Svar: Jag kan hålla kontakt med mina vänner.
• Nämn en nackdel med sociala medier.
◦ Svar: Det kan ibland göra mig osäker på mig själv.
• Vad var den viktigaste insikten du fick från dagens lektion?
◦ Svar: Jag insåg hur mycket sociala medier kan påverka hur jag ser på mig själv.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en uppsats (400-500 ord) där de reflekterar över hur sociala medier påverkar identitet, både positivt och negativt. De ska inkludera exempel och referera till den diskussion som förts under lektionen.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan göra en undersökning av hur olika generationer använder sociala medier och hur detta påverkar deras uppfattningar om identitet. Uppgiften ska inkludera genomförande av intervjuer eller enkäter med människor från olika åldersgrupper och en analys av resultaten.
Förslag för nästa lektion
“Kreativt skrivande och identitet”
I nästa lektion kan vi fokusera på kreativt skrivande med identitet som tema. Eleverna kan få möjlighet att skapa egna berättelser eller texter som utforskar olika aspekter av deras identitet. Detta är relevant då det ger dem möjlighet att uttrycka sina egna erfarenheter och känslor, vilket bidrar till djupare förståelse av deras egen identitet. Genom skrivandet kan de också utveckla sin förmåga att formulera tankar och åsikter.
Förberedelser
• Välj exempel på sociala medier att diskutera i klassen.
• Förbered diskussionsfrågor och riktlinjer för grupparbete.
• Se till att eleverna har tillgång till exempel och material gällande sociala medier.