Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Svenska
Tema: Samtalsteknik och aktivt lyssnande
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla sina färdigheter i samtal och lyssnande. Fokus ligger på strategier för att uttrycka tankar, ställa frågor och bemöta andra åsikter samt att leda och sammanfatta samtal. Eleverna ska också få förståelse för vikten av aktivt lyssnande i kommunikativa situationer.
Kunskapskrav
Eleven deltar aktivt i samtal och diskussioner och uttrycker sina tankar, känslor och kunskaper. Dessutom visar eleven förmåga att formulera och bemöta argument samt att sammanfatta huvuddragen i det som sagts under samtal.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till samtalsteknik (10 min)
- Definiera samtalsteknik och diskutera dess betydelse i kommunikation.
- Gå igenom olika typer av samtal, t.ex. informella och formella och vad som kännetecknar dem.
- Prata om vikten av att aktivt lyssna och ställa följdfrågor.
Aktivt lyssnande (10 min)
- Diskutera vad aktivt lyssnande innebär: att verkligen höra och förstå vad den andra personen säger.
- Presentera tekniker för aktivt lyssnande, som att sammanfatta vad den andra personen sagt och att ställa klargörande frågor.
- Genomför en kort övning där eleverna byter roller och övar på aktivt lyssnande med hjälp av små konversationer.
Frågeställningar och svar (10 min)
- Dela ut olika påståenden (t.ex. kontroversiella eller aktuella ämnen) till eleverna och be dem formulera frågor som kan ställas i en diskussion om dessa ämnen.
- Diskutera vikten av öppna frågor för att väcka intresse och fördjupa samtalet.
Rollspel: Samtalsövning (10 min)
- Dela in eleverna i små grupper och ge dem olika situationer att diskutera, där de ska använda sina kunskaper om samtalsteknik och aktivt lyssnande.
- Be dem byta roller så att alla får chans att både tala och lyssna aktivt.
- Efter övningen, be grupperna att reflektera över vad som fungerade och vad som kunde ha förbättrats.
Avslutande reflektion (10 min)
- Samla klassen och fråga vad de lärt sig om samtalsteknik och dess betydelse för kommunikation.
- Be eleverna dela med sig av sina erfarenheter från rollspelen och diskutera hur aktivt lyssnande kan påverka samtal.
- Diskutera hur dessa färdigheter är viktiga i olika sammanhang, t.ex. i skolan och vardagen.
Aktivitet
Som en aktivitet ska eleverna förbereda och genomföra ett par minidebatter där de använder sig av aktiva lyssningsstrategier, och sedan skriva en kort reflektion (200-300 ord) om sin upplevelse av att vara aktivt lyssnande under debatten.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
- Vad innebär aktivt lyssnande?
- Nämn två fördelar med att använda öppna frågor i samtal.
- Hur kan man sammanfatta ett samtal?
- Varför är det viktigt att kunna hantera motargument i en diskussion?
- Hur kan samtalsteknik användas i vardagen?
Hemläxa
Reflektera över en kommunikationssituation från din vardag där du använde aktivt lyssnande eller samtalsteknik. Skriv en kort text (300-400 ord) där du beskriver situationen och hur dessa färdigheter påverkade ditt samtal.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift ska eleverna planera och genomföra en strukturerad diskussion eller debatt i en större grupp, där de får möjlighet att leda samtalet, ställa frågor och bemöta olika åsikter medan de visar prov på aktiva lyssningsfärdigheter.
Förslag för nästa lektion
Tema: Muntliga presentationer och retorik
I nästa lektion kommer vi att fokusera på hur man förbereder och genomför en muntlig presentation, för att ytterligare stärka elevernas förmåga att kommunicera sina idéer effektivt. De kommer att lära sig att anpassa sina presentationer för olika mottagare och sammanhang. Denna lektion är relevant då den kan ge eleverna verktyg för att effektivt framföra sina åsikter och argument, vilket är en central del av deras fortsatta språkliga utveckling.
Förberedelser
- Förbered exempel på goda och dåliga presentationer för diskussion.
- Se till att ha material och stöd för eleverna när de förbereder sina presentationer.
- Utforma en kort manual eller checklista som hjälper eleverna att förbereda sina presentationer.