Lektion. Åk. 7. Tyska – Dagar, månader och årstider

Lektionsplanering

Årskurs: 7
Ämne: Tyska
Tema: Dagar, månader och årstider

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll
Undervisningen ska inkludera:
– Tidsangivelser i vardagliga samtal.
– Hur man pratar om dagar, månader och årstider på tyska.
– Förståelse av scheman och tidsformer i det tyska språket.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och referera till tid på ett enkelt sätt och använda fraser för att förklara när något inträffar.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till tidsangivelser (10 min)
Presentera de tyska veckodagarna och månaderna. Diskutera årstiderna och fråga om elevernas favoritårstid.
Lärande av fraser (15 min)
Gå igenom fraser som “Jag älskar våren” eller “I veckan är det fredag”. Skriv upp dessa på tavlan och öva uttal tillsammans med eleverna.
Tidsangivelser genom aktiviteter (15 min)
Låt eleverna diskutera och göra en egen kalender där de skriver ner något de gör varje vecka. Be dem använda de tyska namnen på dagarna och månaden.
Aktivitet: Skriv en veckoplan (10 min)
Eleverna får i uppgift att skriva ner vad de brukar göra under en vecka, inklusive dagar och aktiviteter. Samla in exempel och dela med klassen.
Avslutning och reflektion (5 min)
Fråga eleverna hur de beskriver veckans dagar och förklara varför det är viktigt. Sammanfatta vad som lärts under lektionen.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en “vecka i mitt liv”-poster där de beskriver sina aktiviteter under veckan med specifika dagar och veckodagar.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

– Vilka är veckans dagar på tyska? Svar: Montag, Dienstag, Mittwoch, Donnerstag, Freitag, Samstag, Sonntag.
– Nämn tre månader på tyska. Svar: Januar, Februar, März.
– Vad är din favoritårstid och varför? Svar: (Exempel: Ich mag den Sommer, weil es warm ist.)
– Hur beskriver du något som sker i slutet av veckan? Svar: Am Samstag gehe ich ins Kino.
– När föds du? Svar: Ich habe am [födelsedatum] Geburtstag.

Hemläxa

Skriv en veckoplan (100-150 ord) med aktiviteter för varje dag.

Fördjupningsuppgift

Skriv en längre text (200-300 ord) som beskriver ett speciellt evenemang under en vecka, exempelvis en födelsedagsfest, och inkludera dagar och aktiviteter.

Förslag för nästa lektion

Tema: Klädesplagg och vad man har på sig
I nästa lektion kan fokus ligga på att beskriva kläder och använda adjektiv för att förklara stilar och preferenser. Det skapar en bra koppling till de tidigare teman om beskrivingar. Denna lektion ger eleverna möjlighet att använda ordförråd relaterat till mode, och att praktisera språket i rollspel där de beskriver vad de har på sig.

Förberedelser

– Sammanställ en lista med klädesplagg och relevanta adjektiv.
– Ha bilder på olika klädesplagg för en visuell hjälp.
– Förbereda arbetsblad för att hjälpa eleverna med sina aktiviteter.


Modern Tillbaka-knapp