Lektionsplanering
Årskurs: 8
Ämne eller kurs: Bild
Tema: Arkitektur och perspektiv
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I årskurs 8 ska undervisningen i bild fördjupa elevernas förståelse av hur bilder skapas och tolkas, inklusive element som linjer, färg och perspektiv. Eleverna får arbeta med arkitektur och lär sig uttrycka rumslighet i sina bilder. De får också analysera samtida och historiska bilder samt förstå hur arkitektur från olika kulturer förmedlar budskap och värderingar.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna framställa bilder och använda tekniker med ett i huvudsak fungerande sätt. Genom att delta i diskussioner och använda bildens ord och begrepp ska eleven kunna beskriva bilders innehåll och funktion på ett enkelt sätt, samt analysera och reflektera över processer och resultat.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till perspektiv i arkitektur (10 min)
– Förklara vad perspektiv är och hur det skapar djup och dimension i bildskapande.
– Använd exempel på arkitektur för att illustrera hur perspektiv används i byggnader, t.ex. torg, höghus och gamla byggnader.
– Diskutera vikten av perspektivet i arkitekturskisser.
Tekniker i bildframställning (10 min)
– Gå igenom olika tekniker för att skapa perspektiv i bilder, inklusive enpunktsperspektiv och tvåpunktsperspektiv.
– Visa exempel på skisser där dessa perspektiv har använts effektivt.
– Introducera material och verktyg som eleverna ska använda, som blyertspennor, linjaler och färgpennor.
Skapa egna perspektivskisser (15 min)
– Låt eleverna skissa sina egna arkitekturverk i perspektiv, med fokus på att använda linjer för att förmedla djup.
– Ge tid att experimentera med olika vinklar och synpunkter.
– Cirkulera i klassrummet för att ge feedback och stöd under skapandeprocessen.
Gruppdiskussion och reflektion (10 min)
– Dela in eleverna i små grupper för att dela sina skisser och diskutera de perspektiv de valt.
– Uppmuntra dem att ge varandra konstruktiv feedback.
– Ställ frågor om hur perspektivet påverkar förståelsen av deras bilder och vilka känslor de vill förmedla.
Sammanfattning av lektionen (5 min)
– Sammanfatta de viktigaste punkterna från lektionen och vikten av perspektiv i arkitektur och bildframställning.
– Be eleverna reflektera kort över vad de har lärt sig.
Aktivitet
Eleverna får möjlighet att skapa en mer detaljerad arkitektonisk design som visar olika perspektiv genom bilder och text. De får använda minst två olika perspektiv och beskriva sin design och tankar bakom den.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– 1. Vad är perspektiv i bildskapande?
**Svar:** Perspektiv är en teknik som används för att skapa illusionen av djup och rumslighet i bilder.
– 2. Nämn två typer av perspektiv.
**Svar:** Enpunktsperspektiv och tvåpunktsperspektiv.
– 3. Hur kan perspektiv påverka hur vi ser på en byggnad?
**Svar:** Perspektiv kan ändra sättet vi uppfattar höjd, bredd och avstånd i en byggnad.
– 4. Vad innebär det att skapa en arkitektonisk skiss?
**Svar:** Det innebär att rita en bild av en byggnad, ofta med fokus på design och strukturella element.
– 5. Hur kan djupeffekten i en bild bidra till ett budskap?
**Svar:** Djupeffekten kan förstärka känslan av rum eller betydelse, vilket bidrar till hur betraktaren upplever bilden.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en reflektion (250 ord) om hur perspektiv och arkitektur är kopplade, inklusive exempel på byggnader de tycker om och hur dessa använder perspektiv.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan välja att undersöka arkitekturens historiska utveckling och dess användning av perspektiv genom tiden. De ska skapa en presentation (max 10 minuter) där de beskriver sin forskning och illustrerar med hjälp av skisser och bilder.
Förslag för nästa lektion
**Tema:** Modern arkitektur och dess påverkan.
Denna lektion kommer att fokusera på hur modern arkitektur skiljer sig från traditionell arkitektur och hur den reflekterar samtida kulturella och samhälleliga värderingar. Eleverna kan analysera exempel på modern byggnadsteknik och diskutera hur det påverkar stadslandskapet.
Denna lektion är relevant för att ge eleverna en förståelse för hur arkitektur och perspektiv förändras över tid, och vilket kunskapskrav som är aktuellt handlar om att analysera och diskutera hur verksamheter och bilder från olika kulturer och tider bildar identitet.
Förberedelser
– Samla exempel på olika perspektiv i arkitektur och gör dem tillgängliga för eleverna.
– Förbereda materialen som krävs för skissandet, inklusive olika typer av papper och skrivverktyg.
– Planera utrymme för gruppdiskussion så att eleverna kan dela sina idéer och skisser i en trygg miljö.