Lektionsplanering
Årskurs: 8
Ämne: Bild
Tema: Arkitektur
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I denna lektion behandlas centrala aspekter av arkitektur som en del av bildämnet. Eleverna kommer att få möjlighet att förstå och analysera arkitektoniska verk, lära sig om olika stilar och uttryck i arkitektur samt praktiskt tillämpa sina kunskaper genom skapande av egna arkitektoniska verk.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna samtala om och analysera estetiska uttryck i bildkonst och beskriva hur olika tekniker och material kan påverka uttrycket i skapande arbete.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till arkitektur (10 min)
– Presentera vad arkitektur är och dess betydelse i samhället.
– Diskutera olika typer av arkitektur (t.ex. bostäder, offentliga byggnader, historiska byggnader).
– Visa exempel på kända arkitekter och deras verk.
Genomgång av arkitektoniska stilar (15 min)
– Beskriv flera arkitektoniska stilar (t.ex. gotisk, barock, modernistisk).
– Analysera bilder av byggnader från olika stilar och diskutera deras karaktärsdrag.
– Beskriv hur de olika stilarna reflekterar sin tidsanda och samhälle.
Praktisk övning: Skapa en egen byggnad (15 min)
– Introducera uppgiften att designa en egen byggnad med fokus på stil och funktion.
– Gå igenom olika material och verktyg som kan användas i en skissprocess.
– Uppmuntra eleverna att tänka på byggnadens funktioner, form och stil.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
– Sammanfatta vad eleverna har lärt sig under lektionen.
– Diskutera hur de olika stilarna kan förstås och tolkas i dagens samhälle.
– Ge eleverna möjlighet att göra reflektioner kring sin egen design och vad de skulle vilja utveckla mer.
Aktivitet
Eleverna får i uppdrag att designa en byggnad och skapa en skiss eller modell av den. De ska tänka på byggnadens funktion och stil, och använda tekniska ritverktyg eller material som papp, kartong eller digitala verktyg för att visualisera sin idé. Aktiviteten kopplar till lektionens tema genom att tillämpa det lärda om arkitektur och skapa egna, personliga uttryck i designprocessen.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
1. Vad är arkitektur och varför är det viktigt för samhället?
Svar: Arkitektur är konsten att rita och designa byggnader, och den formar vår omgivning och påverkar hur vi lever.
2. Nämn två kända arkitektoniska stilar.
Svar: Gotisk och modernistisk.
3. Vad är en arkitekts roll?
Svar: En arkitekts roll är att designa byggnader och skapa fungerande och estetiska miljöer.
4. Hur kan en byggnads stil påverka dess funktion?
Svar: En byggnads stil kan påverka hur den används och uppfattas; t.ex. kan en modern byggnad kännas mer öppen och ljus än en gotisk som är mörk och tung.
5. Nämn ett material som ofta används i byggande.
Svar: Betong.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en kort text (200-300 ord) där de väljer en arkitektonisk stil och beskriver dess kännetecken samt ger exempel på kända byggnader i den stilen.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna undersöka ett specifikt arkitektoniskt verk eller en arkitekt, skriva en längre uppsats (400-600 ord) om dess betydelse, stil och historiska kontext, samt skapa en visuell presentation av sina fynd. Syftet är att uppvisa djupare förståelse och förmåga att arbeta med komplexa idéer inom arkitektur.
Förslag för nästa lektion
Arkitekturens påverkan på samhälle och miljö
I nästa lektion kan vi fokusera på hur arkitektur påverkar och formas av den miljö den är en del av. Lektionen bör innehålla diskussioner om hållbar arkitektur, hur byggnader kan påverka social interaktion och olika sätt att tänka kring stadsplanering. Vi kan också koppla detta till aktuella samhällsfrågor och analysera exempel på hållbara byggnader. Kunskapskravet som är relevant handlar om att analysera och beskriva estetiska uttryck och deras påverkan.
Förberedelser
– Förbered exempelbilder på olika arkitektoniska stilar.
– Samla material för praktiska övningar (papper, färger, byggmaterial).
– Gör en presentation som sammanfattar arkitekturens historia och viktiga stilar.