Lektionsplanering: Förståelse av engelskspråkig media
Årskurs: 8
Ämne: Engelska
Tema: Förståelse av engelskspråkig media (nyheter, artiklar)
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen syftar till att öka elevernas förståelse för och förmåga att analysera engelskspråkig media såsom nyheter och artiklar. Eleverna ska lära sig att kritiskt bedöma källor, identifiera huvudbudskap och syften samt använda språket för att diskutera och formulera sina åsikter om de ämnen som tas upp.
Betygskriterier
- Eleven kan läsa och förstå medierelaterade texter och sammanfatta deras innehåll.
- Eleven kan uttrycka sina åsikter och analysera information från nyheter på engelska.
- Eleven kan skriva en kritisk reflektion kring en artikel eller nyhet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till engelskspråkig media (10 min)
- Diskutera vad som menas med engelskspråkig media, inklusive olika typer som nyheter, artiklar, och bloggar.
- Ställ en fråga på engelska: “What kinds of news stories do you follow?” och samla in svar.
- Presentera centrala begrepp som “bias”, “headline”, och “reporting”.
Läsundervisning av nyhetsartiklar (15 min)
- Dela ut aktuella nyhetsartiklar på engelska med olika perspektiv (ex. sociala frågor, miljö).
- Be eleverna läsa texterna, identifiera nyckelbegrepp och summera artiklarnas huvudpoänger.
- Diskutera som klass: “What messages or perspectives do you notice in these articles?” och “Is there any bias present?”.
Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper och ge dem specifika frågor som:
- “How can media shape public opinion on social issues?”
- “What responsibilities do journalists have when reporting news?”.
- Uppmuntra diskussioner på engelska för att förstärka deras förståelse av ämnet.
Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och be grupperna dela med sig av en insikt från sina diskussioner.
- Ställ frågan: “Why is it important to think critically about the news we consume?”.
Diskussionsfrågor
- How do you evaluate whether a news source is reliable?
- What role does social media play in spreading news today?
- Why is it essential to understand different perspectives presented in the media?
Aktivitet
Eleverna ska skriva en kritisk reflektion (200-300 ord) på engelska där de analyserar en specifik nyhetsartikel. De ska fokusera på huvudinnehållet, eventuella bias, och deras egen reaktion på artikeln. Reflektionen ska vara välstrukturerad med en tydlig inledning, brödtext och avslutning.
Exit-ticket
- What new insights did you gain today about media and news?
- Which news source do you prefer and why?
- How can being informed about current events benefit us as individuals?
- What vocabulary did you find particularly useful during our discussions?
- How might you use these skills in your future studies or career?
Hemuppgift
Eleverna ska förbereda en presentation (5-10 minuter) om en aktuell nyhet och diskutera dess betydelse. Presentationen ska inkludera fakta, källor och deras egna åsikter, samt länka nyheten till bredare sociala eller kulturella frågor. Skriv “Hemuppgift” så tar jag fram en hemuppgift åt dig.
Citat